Om bestemorvarme og kvinnesak.

sommer

.

Ole Jakob sover hos bestemor i natt også. Lillebror er syk og vi håper på å unngå smitte.

Det er ikke hyggelig at lillebror er syk, men det er veldig hyggelig at Ole Jakob sover i den fine senga si hjemme hos meg. Han sang seg selv i søvn i kveld etter at vi hadde lest om Karius og Baktus og han hadde løpt som et lyn inn på badet og funnet tannbørsten. For vi glemte det i går og i kveld hadde bestemor spandert pannekaker med sukker til dessert etter den sunne laksemiddagen med byggris og søtpotet.

Det er noe eget med disse bestemorkveldene. Det er akkurat som hele Annehuset blir varmere og lysere.

,

I morgen tidlig kommer pappaen for å hente oss til barnehagen. Og i morgen kveld skal Ole Jakob sove hjemme uansett. For da skal bestemor på Quiz. Det er 8. mars i morgen og jeg har lest meg opp:

11. juni er det 100 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge. Vi var tidlig ute med det.

i 1911 fikk vi den første kvinnen på Stortinget. Hun het Anna Rogstad og var lærer.

I Norge ble kvinnedagen markert for første gang i 1915.

Sirimavo Bandaranaike ble valgt til verdens første kvinnelige statsminister i 1960, på Sri Lanka.

Ingrid Bjerkås var den første kvinnelige presten i Norge. Det var i 1961, året etter at jeg ble født.

Verdens første kvinnelige president var Vigdís Finnbogadóttir som var president på Island fra 1980 til 1996.

Jeg må nok lese mer! Og øve på navnet Sirimavo Bandaranaike.

 

Jeg trenger mere kaffe!

,

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Bente
    Mar 08, 2013 @ 09:42:33

    Gratulerer med dagen,og lykke til med quiz 🙂
    God helg.

    Svar

  2. trine
    Mar 08, 2013 @ 16:33:28

    Bra at du har tatt oppgaven jeg ga deg alvorlig.

    Svar

  3. annebloggen
    Mar 08, 2013 @ 16:35:25

    Jeg blir sur hvis vi ikke får spørsmål om den Bandaranaike-dama :-). Men du må ta deg av syngedamene. Der er jeg helt blank!

    Svar

Legg igjen en kommentar

