Blå kveldstanker om kjærlighet, glede, sorg, poesi, musikk, barnebarn, maling og Ruzzle.

elskmerhatmidre12

.

På en murvegg i byen vår har noen sprayet den aller dypeste og enkleste visdom i verden: Elsk mer, hat mindre.

Jeg prøver alltid å minne meg selv på det på disse rare søndagskveldene der man nyter de siste resten av helgefred i kropp og sjel samtidig som man skal ruste seg for en ny uke med de utfordingene uker nå engang har. Noen ganger er det alt som skal til for å se ting litt klarere og ta de gode beslutningene.

Nå er det ikke det at jeg vet så veldig mye om hat. Jeg tror egentlig ikke jeg vet noe om hat i det hele tatt. Kjærlighet vet jeg mye om. Når man blir bestemor, vet man plutselig veldig mye om kjærlighet.

Men kjærlighet handler om andre ting også: Om raushet og omtanke og forståelse. Om å la andres behov gå foran sine egne. Om å se litt stort på det. Om å tro det beste om andre.

Og om å holde sinnet sitt mjukt selv om det gjør en mere sårbar:

HOLD SINNET DITT MJUKT

– Hold sinnet ditt mjukt,
sier en stemme i vinden.
– La det ikke stivne
av år og alder. Smør det
med dagenes gule soltalg,
dynk det med dogg fra en blomsterkalk,
garv det i motgangs bitre saltlake.
Hold sinnet ditt várt og villig
som greina i brisen:
en hvileplass for fugler
med vingen blå av himmelduft.

Hans Børli 

.

Andre folk legger seg tidlig på søndagskvelder.

Jeg tyner dem så langt det er mulig. For jeg er overbevist om at disse timene med melankolsk musikk, kryssord, poesi og tid til ettertanke er like viktige som søvn. (Jeg er ingen romantiker og kan ikke svare for hvorfor triste sanger om ødelagt kjærlighet virker rensende på sjela mi, men sånn er det.)

Dessuten har prøvd en å innføre ny døgnrytme. Det fungerer ikke det hele tatt. Hvis jeg legger meg tidlig (før midnatt), våkner jeg halv fem og sovner igjen på sofaen en halvtime før jeg skal på jobb.

De siste ukene har vært en tid der det har skjedd mye. Stor glede har vært blandet med stor sorg. Arbeidsdagene har vært litt for travle og whatifer og burdehagjorter har blitt med hjem etter arbeidstid. Jeg har feriedager til gode og jeg har tenkt å bruke noen av dem når ting bare har roet seg litt. Da skal jeg bruke tiden i atelieret og male bilder til jubileumsutstillingen vår. På dagtid er det sjelden de andre er der og mannen som bor i etasjen over er på jobb, så da kan jeg spille musikk mens jeg maler. Bildene mine blir finere da:

.

det sku bo folk i bildan. Og litt musikk. 1.

Før jeg blir for sentimental, skal jeg ta noen omganger Ruzzle med en bror, en sønn, en ung venn og en ukjent Ruzzlevenn.

Og så skal jeg koke litt mere kaffe og hente fram en tusj som ikke er uttørket. Jeg er ikke så vågal av meg ellers, men jeg løser Rolf Hansens kryssord med sprittusj!

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Brillefin
    mar 11, 2013 @ 17:47:25

    Hei Anne 🙂 Så koselig at du fant meg da. hehe!

    Tusen takk for så hyggelig kommentar på sangen – og for reflektert svar på det med abort. Jeg må bare understreke at jeg er ikke proabort i den forstand at jeg mener at man skal bruke det som ett prevansjonsmiddel, men at man må lov å velge selv om man ønsker det! 🙂 følte kanskje det kunne misforståes 🙂
    Det er fint at vi er enig i allefall, slik argumentasjon funker ikke!

    Ha en fin uke og kos deg med musikken og maleriene!

    Svar

Legg igjen en kommentar

