Om nattesøvn, poesi, musikk, kjærlighet, barnebarn og bursdagskaker.

goethevinter n

,

Det er en grå morgen i Vadsø i dag. Jeg tror i hverfall det. Jeg har ikke fått på meg brillene enda. Jeg våknet tidlig, for jeg øver meg på å komme i seng til rett tid. Klokka ett for eksempel. Det er bare det at da våkner jeg i femtiden og er lys våken. Jeg trenger kanskje ikke så mye søvn.

Det fine med å våkne tidlig er at man rekker mye kaffe og mye musikk og mye poesi før man skal på jobb. Og det fører til at man kommer på jobb med et litt løftet sinn og kan ta tak i papirbunker og datakrøll og møter med mere overskudd.

I dag vil jeg gi dere et enkelt, gammelt kjærlighetsdikt fra en av av mine yndligsforfattere:

These I can promise

I cannot promise you a life of sunshine;
I cannot promise riches, wealth or gold;
I cannot promise you an easy pathway
That leads from change or growing old.

But I can promise all my heart’s devotion
A smile to chase away your tears of sorrow;
A love that’s ever true and ever growing;
A hand to hold in yours through each tomorrow.

Mark Twain

.

Og en svært vakker og ganske ny sang om mangel på kjærlighet.

Jeg har sagt det mange ganger: Jeg er ingen romantiker. Og til vanlig ikke så veldig sentimental. Men kjærligheten har til alle tider inspirert kunstnere til storhet. Og det omfavner jeg gjerne.

.

Ettersom Johnny Depp fremdeles ikke har gitt lyd fra seg, er den kjærligheten som fyller hjertet mitt så det nesten sprenges av et annet slag. Bestemorkjærlighet er ikke så komplisert. Den er uendelig stor og fullstendig uforbeholden.

,

Ole Jakob planlegger fireårsdagen sin. I går var han og mammaen på lekebutikken for å han på hva han ønsker seg. Det er ganske mye!

Og så vil han ha Spidermankake og Gruffalokake og sjokoladekake og blåbærkake og jordbærkake og syltebærkake og muffins. Bestemor er ingen konditor og jeg er litt usikker på hva han forventer av meg. Mora forventer visst noe sånt? Jeg håper bare ikke hun har vist han bildene. Da blir fallhøyden stor.

Det kunne sikkert ha vært morsomt å lære seg å bake fine kaker. Jeg vet bare ikke helt når man skulle hatt tid til sånt. Kanskje jeg baker en helt vanlig syltebærkake (selv om jeg ikke helt vet hva det er) og setter en spidermanfigur oppå. Det blir sikkert bra det også.

Da jeg var barn fikk man loffskiver med servelat og hardkokt egg og bløtkake med krem og frukt når det var bursdag. Og Donaldbrus på små glassflasker. Gjestene hadde med gave og forventet ikke å få med godtepose hjem. Og så lekte vi flasketuten peker på og kyss, klapp eller klem og noen ble alltid sure og begynte å gråte.

Jeg håper ingen begynner å gråte i Ole Jakobs bursdag! Han har gledet seg lenge.

,

oj2n oj3n oj4n ojn

3 kommentarer (+add yours?)

  1. tantebe
    mar 12, 2013 @ 18:23:06

    Igjen: Koselig innlegg.
    Takk for at du dere raust av dagen din og tankene dine.
    🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

