Tiddeli Bom!

The more it
SNOWS-tiddely-pom,
The more it
GOES-tiddely-pom
The more it
GOES-tiddely-pom
On Snowing

And nobody
KNOWS-tiddely-pom,
How cold my
TOES-tiddely-pom
How cold my
TOES-tiddely-pom
Are Growing.

AA Milne

.

Har jeg nevnt snøen?

Jeg tror jeg har nevnt snøen.

Mars er ingen vårmåned her i nordøst. Gradestokken viser seksten minus.

I kveld har Vår Herre ristet dundynene igjen. Og kvittet seg med restene av sølvglitteret fra jula. Aldri har de krokete bjørkene i hagen min vært mere festkledd. Hele den lille byen min er pakket inn i fnugglett, glitrende, ren, hvit glemsel.

Det er så vakkert at det tar pusten fra en.

Nesten for vakkert.

Jeg foretrekker den skitne, gulbrune høsten når lauvet faller og jorda lukter av forråtnelse, død og varsel om nytt liv. Jeg føler meg mer levende da.

.

Ole Jakob ville trille lillebror hjem fra barnehagen i dag. Det var ikke så lett. Men vi kom oss da omsider fram til den brune huset (som ikke er grønt), der mammaen ventet med middagen. Begge guttene var veldig sultne og veldig blide.

Og så er det sånn at når man er sammen med barnebarn, så spiller det ingen verdens rolle om det det er vinter, vår, høst eller sommer. Da føler man seg ganske levende uansett. Men det er viktig at det er mars. For mars er den måneden da Ole Jakob har bursdag. Han har gledet seg lenge og har store forventninger til både kaker, gjester og gaver.

.

hjem hjem2 hjem3

Legg igjen en kommentar

