God helg! Om Tussi, vinter, husarbeid og barnebarn.

«It’s snowing still,» said Eeyore gloomily.
«So it is.»
«And freezing.»
«Is it?»
«Yes,» said Eeyore.»However,» he said, brightening up a little, «we haven’t had an earthquake lately.”

A.A.Milne

,

fryse_editedn

.

Det er veldig kaldt ute.

«Det er godt husene er hule«, pleide min mor å si.

Annehuset mitt er hult. Og varmt.

Og litt rotete.

Ganske rotete, faktisk.

(Men veldig koselig.)

Det ligger en tåteflaske med vann under tv-bordet og et puslespill på gulvet foran ovnen. Spillebrikkene til Genispillet ligger strødd utover duken på salongbordet sammen med  en lekekringle i plast, en skapknott jeg ikke kjennes ved, to cd-er jeg i aller høyeste grad kjennes ved, gårdagens avis og et bilde av Alvins mamma og et av Anna da hun var på Alvins alder. Alvin pleier å ta bildene ned fra bokhylla der de hører hjemme og øve seg på å si Ma ma og A a. Under salongbordet ligger en treløve med hjul og vokter over Magasinet fra forrige uke der bare halve kryssordet er løst.

Det er egentlig en god stund siden sist jeg hadde kontakt men min indre husmor. Minst et par uker. Jeg tror hun har reist på vinterferie til et sted uten mobildekning.

Vi får håpe hun dukker opp i løpet av helga en gang.

,

I dag har storebror overtatt omgangssyken fra lillebror. Ved middagen i går prøvde vi å forklare han hvordan smittespredning foregår. I dag fikk han erfare det. Derfor er det lillebrors tur til å overnatte hos bestemor. Han ble lagt i senga si til rett tid og sovnet nesten mens jeg lå i min seng ved siden av han.

Nå ligger han ved føttene mine i sofaen. Sist han sov her, sovnet vi klokka syv begge to. Denne fredagskvelden hadde jeg lyst til å være våken. Så da jeg kjente at øynene mine var i ferd med å gli igjen, løftet jeg han inn på stua og lot han sovne på magen min slik storebroren alltid gjorde da han var på samme alder. For lillebror liker ikke å sovne alene. Og når han er hos bestemor skal han være trygg og glad.  Dessuten er det veldig hyggelig å ha en trøtt og varm unge i armene sine en fredagskveld etter en hektisk uke. Veldig hyggelig og veldig avslappende.

Gode leggerutiner kan vi øve inn en annen gang.

.

vinter nn

Det er kaldt utenfor Annehuset i dag.

lillebror n

Men veldig varmt inne.

Legg igjen en kommentar

