Om kommunikasjon.

one warm_edited-1n

,

Alvin er snart ett og et halvt. Han kan ikke så mange ord enda. Men han kan bruke dem han har. Bak reisesenga hans på soverommet mitt er det ei bokylle med diverse bøker: De litt fillete Agatha Christie-bøkene mine, Årbok for Helgeland 1984, Fransk-Norsk ordbok, Lærebok i Biologi for landbruksskolen, Historien om den Norske Akevitten, en bok fra Den Norske Turistforening. Dere vet, denslags som ikke helt har noen naturlig plass i de andre bokhyllene. «Min bot! mer bot!» Sier Alvin og river minst tyve bøker ned i senga og på gulvet bak senga der det er umulig å komme til:» Oj, oj oj, botte!» Ja, Alvin. De ble borte. «Bæ!» sier han og peker på en hund på tur over Besseggen eller noe sånt. Den sier «Vov«, Alvin, «vov, vov!» «Min!» sier han og peker på smokken før han kaster den over i senga mi. Og når han har lest alle bøkene og synes det er på tide å stå opp, klapper han i hendene . Det betyr ferdig. «Ferdig med å være i senga! Opp med deg, bestemor!» Så løper han på de små beina sine ut på kjøkkenet og kikker opp på kjøkkenbenken. «Mer bam!» sier han og peker på bananen. Så bestemor skjærer opp banan og små tomater, fersk olivenbrød og litt kalkunfalukorv. «Mer mer, min min, mam mam», sier han lykkelig og momser i seg  alle tomatene. «Ban tve!» sier han og peker på tv-en og bestemor finner fram barne-tv. «Bæ!» sier han og peker på herr Klomses katt. «Oj, oj oj, tot! Mer mam, min mam«, sier han og viser meg det tomme fatet. Jeg skynder meg med å fylle på med flere tomater.

Nå sitter han han med beina oppunder seg i den fine, lille lenestolen fra bruktbutikken og spiser fin frokost mens han ser på Handy Manny.

Det er ikke helt etter forskriftene, men hvis han skal utvikle språket sitt, må han få respons på det han sier.

Dessuten er det viktig for alle å bli hørt og forstått. Uansett alder og kommunikasjonsferdigheter.

Mamma og pappa kan ta seg av bordmanerene.

.

Bestemor har kokt seg kaffe.

Jeg får rydde bøker når min indre husmor kommer hjem fra ferie.

.

stå opp n stå opp2 n

Legg igjen en kommentar

