God natt! Om quiz og aviser.

avisermtn

.

Det er en grunn til at det heter omgangssyke.

Men la oss ikke dvele ved det; jeg er frisk som en fisk nå.

Og veldig våken etter å ha småsovet det meste av dagen!

Akkurat det er egentlig litt ubeleilig, for jeg skal veldig tidlig opp i morgen for å reise til et møte i Kirkenes, men på den annen side er det ganske deilig også. Å føle seg frisk etter å ha vært syk er en en god følelse.

Og så har Trine spurt om jeg vil være med på quiz på fredag og det betyr at jeg må lese meg opp på 2. verdenskrig, aviser, barnestjerner og gode, gamle band.

Akkurat det med krigen tror jeg forresten Trine skal få ta seg av.

Men aviser kan det være morsomt å finne ut noe om.

Wikipedia har følgende informasjon:

Avis er tradisjonelt en mangfoldiggjort (trykket) publikasjon på papir med varierende format bestående av tekst og eventuelt også bilder, med regelmessig utgivelsesfrekvens der innholdet har vekt på nyheter.

Ordet «avis» er opprinnelig fransk og betyr underretning, opprinnelig avledet av latinsk «ad» og «visum» (syn eller det som er sett). På norsk «meddelelse» eller «etterretning».

Det finnes over 15 000 dagsaviser i verden som trykkes i over 600 millioner eksemplarer i papirutgave.

Papiraviser trykkes hovedsakelig på avispapir.

,

Ikkepedia har en litt annen forklaring:

En avis er en betegnelse på innpakningspapiret som i tidligere tider (gamle dager) ble benyttet til å pakke inn fisk.

Papiret inneholdt tekst og bilder, som omhandlet mange forskjellige temaer.

Mest vanlig er nok nyhetsartikkelen. Den kan inneholde nyheter om ulykker, mord, andre lovbrudd osv.

.

Jeg føler meg egentlig ikke så veldig mye bedre rustet for quizen etter dette.

I morgen skal jeg pugge redaktører i stedet!

Og en ting vet jeg fra før: Adresseavisen er den eldste dagsavisen i Norge som fortsatt kommer ut. Den er  snart 250 år gammel. Det er kanskje sånt som man kan bli spurt om.

Gode, gamle band?

Dette, for eksempel?

Legg igjen en kommentar

