Om mat, quiz, krig, fred, gode bøker og spidermankaker. Og en fin, gammel sang.

fred 2

.

I går hadde jeg en lang dag med mye sosialt samvær. Etter jobb spiste jeg nydelig og krydret middag med med gode venner på vår Multikulturresturant. Og så rakk jeg så vidt hjemmom for en dusj og en kopp kaffe før quiz.

Til tross for laber innsats i runden om 2. verdenskrig og en musikkrunde mer egnet for den yngre generasjon, karret vi oss til en tredjeplass blant ti lag. Vi kunne nemlig mye om gode gamle band. Jeg vet ikke helt om jeg er flau eller stolt over å kunne mer om gammel musikk enn om krigen.

«History will teach oss nothing», synger Sting. Mine barns far visste det meste om 2. verdenskrig. Han leste bøker om krigen og så dokumentarprogrammer om krigen og var lettere å få med på kino hvis krigen var tema i filmen. Jeg kunne aldri forstå denne interessen som jeg selvfølgelig vet at han delte med svært mange andre.

Jeg fortår at min far hadde denne interessen. Han var 25 da krigen brøt ut og jeg tror nok at det bidro til hans svært klare, humanistiske og antirasistiske holdninger. Han mente at nøkkelen til fred måtte være å fortså -og akseptere- andre mennesker.

Men han leste bøker om krigen og så dokumentarprogrammer om krigen han også. Alt han kom over.

Og begge beskyldte meg jevnlig for å være blåøyd og naiv når jeg kom med mine ideer om at det måtte være bedre for verdensfreden å ikke dvele så mye ved krigen, men heller knytte vennskap og bygge broer og legge ned alle våpen. Og bruke pengene fra forsvarsbudsjettet og sterke nittenåringer til å bygge skoler og sykehus til barn i verden som trenger det.

Det kunne bli opphetede og lite fredsommelige diskusjoner når vi kom inn på de temaene der!

Jeg vet ikke. Jeg kommer ikke til å låne bøker om krigen som påskelektyre.

Men jeg har en svært fin serie bøker i bokhylla som handler om krigen og som jeg varmt vil anbefale alle å lese ! Det er Grethe Haagenruds bøker om Sofie og Katrine. Bøkene handler om to småjenter fra Vadsø og om deres opplevelser fra krigen her hjemme og når de seinere blir evakuert. Dette er muntre, hjertevarme og innsiktsfulle bøker om barndom og om hvordan en uforståelig krig preger hverdagslivet.

Den typen krigslitteratur forstår jeg meg på.

I dag skal Ole Jakob og jeg til byen og handle inn til bursdagsfeiringen hans. Han vil jeg skal bake en Spidermankake med muffins rundt kanten og oppå kaka. Det har han vært fast bestemt på lenge!

Jeg er ingen konditor og har vurdert å kontakte Buddy Valastro, men  jeg får nok bare brette opp ermene og gjøre det beste ut av det.

Uansett utfall kommer det bilde av kaka i kveld!

.

I dag tar vi en av de gode , gamle fredssangene til morgekaffen.

Hvis fredssanger blir tema på quiz en gang, tror jeg nok at jeg skal ha noe å bidra med!

Legg igjen en kommentar

