Om lykke og bekymrigsdyr.

001

.

Jeg våknet tidlig i dag. Jeg gjør som oftest det.

Tidlig nok til at jeg allerede for lengst hadde tømt en kanne kaffe før Alvin ringte med bildetelefonen i syvtiden for å si «bæbbæ» og «dæh» og vise meg bilde av taket på soverommet. Så tok han ut smokken og vinket og sa «ha det». Alvin er veldig flink til å si «ha det» med trykk på e-en som nesten går over i en i. Når lillebror har ringt, vil storebror også ringe. Han kunne fortelle at har hatt en liten overnattingsgjest og at han sov med beina på puta som Pippi Langstrømpe i natt.

Det er fint å være oppdatert.

Jeg tror nok man må være bestemor for å bli fylt av varm lykke av å se et panelt soveromstak på telefonskjermen klokka syv en søndag morgen.

Jeg vet ikke om det bare er meg, men det å bli bestemor var som å åpne et helt nytt rom i livet med plass til gleder jeg ikke visste fantes.

.

Jeg har et svart dyr boende i meg også. Et bekymringsdyr som næres av whatifer og burdehagjorter og kanjeghaglemter. Og av den evige opplevelsen av å ikke helt strekke til. Noen ganger er dyret sterkt og stort og prøver å ta makta. Men det liker ikke glede og varme og kjærlighet og vennskap. Ikke sorg heller, forresten. Og ikke musikk og poesi. Og så er det livredd for barnebarn. Så snart de er i nærheten blir det ynkelig og svakt og kryper inn i et hjørne.

Jeg prøver ikke å ta knekken på det. Det er en del av meg og har alltid vært der. Og jeg vil være hele meg. Jeg vet ikke om gleden over en morgen som dette med musikk og kaffe og telefon fra guttene hadde vært like intens om ikke livet hadde inneholdt litt andre ting også.

Jeg skrev et dikt om bekymringsdyret mitt en gang da det tøffet seg litt:

.

Dyret

Det vil alltid være der

det lodne, mørke dyret.

,

Noen ganger aggressivt og kampklart

med klørne ute

og brølet klart i lungene.

.

Noen ganger jaget inn i et hjørne

sammenkrøllet som en ball

i dvale

med lav puls,

men sterke hjerteslag.

Legg igjen en kommentar

