Hyggelig gjensyn.

buksenbukse2n

,

I dag har jeg vært på middag i det brune huset. Men først fikk jeg litt tid alene med lillebror mens resten av familen dro for å handle. Lillebror var ekstra fin i dag. Han hadde på seg en bukse som jeg sydde til mammaen hans da hun var lita. Den gangen sydde jeg klær til ungene som en dyd av nødvendighet. Vi hadde dårlig råd og det vi hadde å rutte med av penger til barneklær måtte brukes til godt fottøy og vintertøy. Det handlet vi på salg. Det meste av dagligtøyet var hjemmesydd eller arvet eller kjøpt på loppemarked. Men det var ikke noe negativt i det! På denne tiden var det høyeste mote å sy selv. Og alle venninnene mine eide boka Børnetøj du selv kan sy som inneholdt enkle mønstre på anvendelige klær som jakker, skjorter, bukser, luer, kjoler og pysjamaser. Ved hjelp av denne boka kan alle sy.

Det var ikke penger til å kjøpe dyre stoffer heller, så det meste ble omsydd av gamle voksnenklær eller andre rester. Denne spesielle buksa ble sydd av en av mine bukser, en lekker tarrakottafarget kordfløyelsbukse med høy linning, dype legg og seler. Helt etter moten på tidlig åttitall med andre ord. Jeg brukte selestroppene til linningen nederst på buksebeina og applikerte sopp med rester av gardinstoff. Buksa satt godt og var i bruk i en lang periode fra den var alt for stor til den nærmest fungete som nikkers. Da jeg omsider skulle pakke den bort, ble den vasket og hengt ut i sola til tørk. Så begynte det å regne. Så kom sola igjen, og en ny regnskur… (Namdalssommer!). Da jeg endelig fikk tatt den inn, hadde den mistet den vakre fargen sin og så ikke så pen ut lenger. Men jeg hadde ikke hjerte til å kaste den. Nå passer den perfekt til lille Alvin og det var faktisk svært hyggelig å se den igjen.

Boka  Børnetøj du selv kan sy er altså kommet i handelen igjen etter å ha vært utsolgt i mange år. Modellene er nok ikke like moderne lenger (hvis de ikke så er de så retro at de er svært moderne, da), men grunnmodellene er gode og boka anbefales varmt til alle som har lyst til å sy barneklær, men ikke tror de kan.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Anne-Lise Wie
    mar 29, 2013 @ 08:15:35

    Den buksemønstra kjenner jeg igjen, Ingeborg hadde ei turkis bukse med rosa applikering! Det var i grunnen veldig tilfredstillende å sy tøy til ungene, å vite at jeg kan skape fine ting med hendene mine som er nyttige. Jeg tror jeg må få reparert symaskinen, det er artig å sy!

    Svar

  2. annebloggen
    mar 29, 2013 @ 08:19:38

    Jeg sydde masse klær til ungene fra den boka. Det var faktisk veldig morsomt. Ingrid er kjempeflink til å sy og syr også mye til ungene. Hun er mye flinkere enn jeg var.

    Svar

Legg igjen en kommentar

