Påsketanker.

påske133 med tekst n

.

Jeg har aldri lært meg det der med å sove lenge når man har fri. Men det er ok. Da blir dagene lengre. Jeg er bare litt redd jeg kan ha kjøpt inn for lite kaffe.

Påsken er en tid for ettertanke og påskebudskapet er stort og ubegripelig og vanskelig å tro på. Da jeg var barn hadde jeg et bilde av Jesus på korset over senga. Jeg syntes det var så vakkert og jeg tenkte ikke på det som skremmende. For det første så det ut som han sov fredelig og for det andre hadde jeg gått på Pinsevennenes søndagsskole og visste at han snart skulle bli levende igjen uansett.

Sånn var det. Jeg var ikke i tvil. For når søndagsskolelæreren hadde sagt det, måtte det være sant.

Etter hvert tok mine foreldre oss diskrét ut av søndagsskolen. De la inn fast spasertur på søndag formiddag og argumenterte  med at vi ikke burde sitte inne i solskinnet. Det var ikke på grunn av det med Jesus, men på grunn av det med synd. For i tillegg til fine bibelfortellinger på flannellograf, og oppbyggelige sanger som «Våg å stå som Daniel«, lærte vi mye om synd og det ble også en sannhet. Man måtte ikke røyke, se på tv, gå på kino, ha korte skjørt, ta hull i ørene, danse, høre på pop-musikk… Da kunne man komme til Helvete. Jeg husker at jeg krympet meg hver gang det var snakk om synd. Vi hadde tv og pleide å gå på kino og se Lassie på 17. mai. Og så likte vi Beatles hjemme hos oss. Alle unntatta pappa, da. Han likte Erik Bye og Evert Taube. Jeg vet ikke om det også var synd, men jeg vil tro at noen av Taubes tekster ikke helt hadde sluppet gjennom sensuren.

Jeg kan ikke huske at vi lærte at løgn var synd. Eller maktbruk og baktalelser.

Og jeg kan ikke huske at vi lærte om nåde og tilgivelse.

Eller om håp.

Så det var kanskje ikke så rart at vi ikke fikk gå der mer.

Nå vet jeg ikke alltid helt hva jeg tror lenger. Om jomfrufødsel og om å stå opp fra de døde. Om en Gud i himmelen.  Men jeg tror mer og mer på det budskapet Jesus prøvde å lære menneskene. Om å løfte fram de svakeste, om å tilgi, om å elske sin neste, om ikke å dømme. Og om å sette seg selv til side for å hjelpe andre.

De fleste av oss har litt å gå på der.

Jeg har i hvert fall.

 

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Lammelåret
    Mar 27, 2013 @ 12:06:31

    Det er vel litt typisk det at ledelsen er feilfrie mens de under skal kjenne på synden de har begått. Ikke bra når det blir for reduksjonistisk, når det blir for mange regler og forbud. Det gir ikke glede, akkurat.

    Ønsker deg en fin påske – slik den er best for deg!

    Svar

Legg igjen en kommentar

