Om lys og mørke.

lys

.

Neida, det er ikke vår. Ikke i det hele tatt. Men sola og lyset er tilbake. Det har vært en usedvanlig vakker dag med blekt lys over fjorden og glitter på snøen. Lyset gir energi og glede og det gjør godt å kjenne sola i ansiktet. Jeg klarte å rive meg løs fra sofaen i formiddag og ta en god spasertur og jeg kjenner hvordan jeg gleder meg til snøen smelter såpass at man kan ta med seg en termos med kaffe ned i fjæra. Og til jeg kan ta med guttene ut for å plukke hestehov.

Likevel har jeg lyst til å be sola bremse litt nå. For når lyset kommer, savner jeg alltid mørket. Mørketida er tøff for mange. For meg er den ikke det i det hele tatt. Jeg nyter roen og stillheten i det myke mørket. Og den ubeskrivelige skjønnheten i det lille lyset som er der noen få timer midt på dagen. Jeg liker å tenne et lys i vinduet for de små og enkle gledene. Og for sorgene. Jeg liker stjerner og nordlys.

Gjennom midnattsolsommeren savner jeg nattemørket.

Jeg kommer alltid litt i utakt med resten av befolkningen når våren kommer. Derfor er det nok lurt at jeg bor i denne lille byen langt mot nord og øst der den som oftest bare varer et par dager. Her er overgangen fra vinter til sommer omtrent som å rive av et plaster. I barnehagen går ungene i lue og vinterdress den ene dagen og plasker i plaskebasseng den neste.

Her i nord lager alle barnehagebarn soler til å henge i vinduet på soldagen som er den dagen da vi – hvis det er klarvær- kan se en flammende rød stripe over fjellene i Sør-Varanger noen få minutter. Alvin har nok forstått at den virkelige sola er tilbake nå for da han skulle posere med den fine buksa i går, begynte han å plukke strålene av Ole Jakobs barnehagesol.

sola2

Legg igjen en kommentar

