Om å vite eller ikke vite.

påske13n

At vide hvad man ikke ved er og en slags alvidenhed. Piet Hein

I know the answer! The answer lies within the heart of all mankind! The answer is twelve? I think I’m in the wrong building.

Lucy (fra Peanuts, Charles M Schulz.)

 

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg visste mer og trodde og mente mindre. Men på den annen side er skråsikre mennesker ganske slitsomme å omgås. Ikke kunnskapsrike mennesker. De er en berikelse å være sammen med. Men folk som har gjort seg opp en mening og ikke har lyst til å lytte til noe som helst som kanskje kan rokke ved deres sannheter.

Det eneste vi vet med sikkerhet, er at alt er usikkert, sto det på russekortet til en av mine klassekamerater.

Jeg vet ikke helt om jeg kommer til noe poeng her. Men jeg har brukt to late påskefridager til å lese. Jeg har lest pedagogikk, John Irving, nyheter, Peanuts, Sebastians påskekrim (som jeg tror jeg har løst) og gamle ukeblader fra 60-tallet.

Og så sitter jeg her og er aldeles begeistret over å ha en hjerne som fremdeles klarer å være i utvikling. Som klarer å koble sammen informasjon og tanker og komme opp med nye ideer og ny forståelse.

Det var bare det.

Nå skal jeg komme meg ned på landjorda igjen og lage middag til den unge familien. Guttene skal sove her i natt og være her i morgen mens mamma jobber og pappa selger vafler på Røde Kors-hytta. Da får den gamle bestemorhjernen min enda mer mosjon.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Lammelåret
    Mar 29, 2013 @ 21:53:26

    Så mye en kan lære og etterhvert forstå på bittesmå områder.. tenk da hvor stort potensiale hele hjernen har tilsammen! Det er fascinerende og det er håp!

    Svar

Legg igjen en kommentar

