Ny pc og nytt kosthold.

turn4

.

Dette innlegget er det første jeg skriver på den nye pc-en min. Det kommer til å bli postet seint. For vi har ikke helt vent oss til hverandre Fujitsu og jeg. Det er lite som fungerer slik jeg er vant med til tross for at min kjære datter har gjort sitt ytterste for at det meste skal være slik det var.

Jeg brukte for eksempel ganske lang tid på å finne delete-knappen. Og så mangler jeg foreløpig noen programmer som kommer etter hvert.

Jeg vet jo at det kommer til å gå seg til, men jeg har utrolig lite tålmodighet når jeg skal lære nye ting. Og jeg liker alltid de gamle funksjonene bedre. På det området er jeg på grensen til bakstrebersk.

Den gamle pc-en er forresten ikke helt død. Den våkner til liv med ujevne mellomrom. I ettermiddag var den i kjempehumør en stund helt til skjermen ble grønn(!). Nå har den gått i dvale igjen. Vi får se i morgen tidlig.

.

Jeg skulle fortelle om starten på min kjøttfrie måned:

For de som ikke fikk det med seg hadde jeg en litt ekkel opplevelse på påskeaften. Jeg hadde invitert min gode venninne på helstekt gårdskylling med rotgrønnsaker. Og så hadde jeg pyntet bordet med små, gule påskekyllinger…

Kylligen smakte godt, men jeg bestemte meg for å ligge unna mat som har vært levende for en periode. Så langt har det ført til noen gode måltider. I går lagde jeg enkle kikertburgere:

1 pakke ferdig kokte kikerter, 1 egg, 2 fedd hvitløk, 1 ss yoghurt naturell, 1 ss god olivenolje, 1 toppet ss hvetemel, 1 bunt persille, 1 ts korianderfrø, 1 ts spisskumminfrø, litt nykvernet pepper og 1 klype maldonsalt puttes i blender og kjøres til massen er grønnprikkete og fortsatt litt grov. Stopp og sjekk av og til. Stek burgerne i olje i noen minutter på hver side til de en gyldenbrune og gjennomstekte. Jeg spiste små tomater, hjertesalat og avocado til og brukte et par skjeer yoghurt som saus.

I dag spiste jeg mozzarellasalat:

1 mozzarella (som jeg river i litt store biter med hendene) blandes med små tomater, masse frisk basilikum og biter av avocado. Press over litt sitron og drypp over litt god olivenolje. Krydre med nykvernet pepper. Legg noen pecannøtter på toppen.

Jeg har ikke fortalt Ole Jakob om mitt nye kosthold, men da han og pappaen og jeg var på Kiwi i dag hadde han sin egen handlevogn. Vi hadde avtalt middag hos bestemor på tirsdag og på eget initiativ og helt uten innblanding fra noen fylte han den lille handlevogna med det han mente vi skulle bruke til middagen: To poser gulrøtter, ett kålhode, en blomkål, en brokkoli, en raus pose poteter og en stor pakke grove knekkebrød.

Det skal bli en god middag! Og så har jeg lovet at det blir pannekaker til dessert.

.

grønnsaker9

grønnsaker88

.

På søndag må jeg forresten ta en pause fra det kjøttfrie kostholdet. Da er jeg invitert på reinkjøttsuppe. En helt grei suppe har verten beskrevet den som. Suppene hans pleier å være svært greie.

Vi får håpe det var en lykkelig rein.

.

Og så må dere titte innom Ingrids blogg i dag og se på den fine gutten som har ridd på hest for første gang!

2 kommentarer (+add yours?)

  1. mettemia
    apr 05, 2013 @ 09:28:21

    Gratulerer med ny pc. Det blir nok bra etter hvert når dere blir bedre kjent med hverandre 🙂 Kjøtt er et kapittel for seg, og det har alltid vært en av mine store vansker i livet. Jeg har aldri likt kjøtt, verken biff, indrefilet eller annet. Og det har vært sånn fra jeg var liten. Ergo, så spiser jeg ikke kjøtt. Jeg tror kroppen sier ifra at den ikke vil ha kjøtt, derfor liker jeg det ikke. Spesielt? Oppskriftene dine på dagens blogg skal jeg ta med meg, oki? Jeg digger innholdet i handlevognen til det søte barnebarnet ditt. Liker masse faktisk 🙂 God fredag..god kaffe..god dag.

    Svar

    • annebloggen
      apr 05, 2013 @ 16:13:01

      Det er mye godt man kan lage uten kjøtt. I dag har jeg vært på vår indiske resturant og spist en nydelig vegetarrett der:-). Ole Jakob er flink til å handle. Han sørger for brokkoli og tomater og små gulrøtter og denslags og maser aldri om søtsaker. Han vet at det er til de spesielle anledningene.

      Svar

Legg igjen en kommentar

