I 1967…

… var jeg syv år.

brian jones n

.

Brian Jones var fremdeles i live og skulle til Spania med en blond nittenåring. «Vi er bare venner«, sa han til pressen. The Rolling Stones hørtes slik ut på den tiden.

.

cat stevens n

.

Cat Stevens var blottende ung og vakte oppsikt da han møtte opp på bluesfestival iført en slags kjole. Noen få år seinere ble han et av mine første virkelig store idoler. Tea for the Tillerman ble et av mine første lp-kjøp og singelen Morning has Broken var min og min mors favoritt når vi hadde «ønskekonsert» foran platespilleren.

.

monkeesn

.

Ungdommen ville har mer av dette. Det ville forresten jeg også. Jeg elsket det! Det gjorde min mor og min bror også. Min far var litt skeptisk. Han likte ikke slike langhårede slubberter. Men han satt og slo takten til sangene med fingrene mot låret og antydet aldri at vi skulle slå av. For de som er for unge: The Monkees var antakelig det første Boybandet. De hadde et tv-show  med mye musikk og enkel humor som lyste opp mellom alt det mer trauste som gikk på tv den gangen.

.

plater n

.

Singelplater som denne kostet åtte kroner. Det var nesten en hel ukelønn får å få to sanger i hus! Det skulle nok ta et par år før jeg kjøpte min første pop-plate (som vi faktisk kalte det). Men etter hvert fikk jeg en fin samling. Fordi en plate altså kostet hele ukelønna, startet jeg som tiåring en fem år lang karriere som trillepike for å spe på litt. Jobben gikk ut på å trille rundt på en søt unge et par timer hver dag etter skoletid. Det tjente man ti kroner i uka på. Dermed ble det penger til is og gaver (jeg brukte fryktelig mye penger på gaver!) og pene glansbilder og andre viktige ting også. Pink Floyd skulle det forresten ta noen år før jeg oppdaget. Men jeg kjøpte Dark Side of the Moon da jeg var 13-14.

Jeg har mimret om musikk mens jeg har bladd i et gammelt Hjemmet fra 1967. Gamle ukeblader fra Fretex er det mye god underholdning i.

.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Olaf Husby
    Apr 06, 2013 @ 10:43:39

    Jeg var mer enn dobbelt så gammel som deg på den tida, men har de samme minnene

    Svar

  2. annebloggen
    Apr 06, 2013 @ 11:05:46

    Det der med musikk var noe som traff meg ganske tidlig. Jeg gikk veldig kjapt fra Alf Prøysen og sangene fra «på tokt med Mathilde» til Beatles. Jeg har jo en eldre bror og jeg husker at han lærte meg å sitte i ro vente gjennom hele ønskekonserten sammen med mamma og pappa til pop-musikken kom helt på slutten.(Etter «Basarvisa» med Alf Prøysen, «Singel og Sand» med Salhuskvintetten, salmer med Olav Werner og «Ola var fra Sandefjord» med faren til «Ole Lukkøye». Sistnevnte var kanskje en pop-sang, men hvis vi ble avspist med den, følte vi oss ganske snytt.)

    Svar

  3. Lammelåret
    Apr 06, 2013 @ 17:41:36

    Hehe.. morsomt! Jeg synes det er spennende å titte i gamle aviser, f.eks dem som ble limt til vegger under tapeter før i tiden.

    Svar

Legg igjen en kommentar

