Hjemme 2. Om matvareinnkjøp, barnebarn og yrkesstolthet.

vennn 2_edited-2.

Jeg er ingen stor husmor. Og ikke særlig flink til å planlegge. Så da jeg kom hjem i går var det jeg hadde i kjøleskapet en pakke vissen ruccola, en boks muggen cottage cheese, et glass rødbeter, en pose poteter og en boks leverpostei som var uaktuell fordi jeg fortsatt ikke spiser noe som har vært levende.

Jeg kunne ha kokt meg havregrøt, men det ble til at jeg gikk sulten til sengs.

Nå er jeg ikke sulten lenger!

Jeg ble invitert på deilig middag i det brune huset etter jobb. Og etter det fikk jeg hjelp til å fylle kjøleskapet igjen. Ole Jakob ville overnatte og jeg hadde fortalt han om den visne ruccolaen.

På Kiwi fant han fram en handlekurv og tok ledelsen umiddelbart. «Er disse plommene modne, bæstemor? Æ trenger en pose. Vi tar fem. Paprika er sunt, det kan man alltid kjøpe.  Og så tar æ en appelsin. Skal vi ta litt bringebær? Og så trenger vi ost. Vi tar Brie og så kan vi ta sånn hvitost som er i skiver. Men nå har vi glemt tomater! Og kan vi kjøpe skyr til kveldskos til barne-tv? Alvin tåler ikke sånn skyr som vi tåler. Kom og se bæstemor, hva Alvin tåler. Disse her tingene er det ikke melk i. Kan vi ha pølser til frokost? Ok, da tar vi salami i stedet.»

Kurven hans ble tung etter hvert. I min vogn lå det bare kaffe og en liten pose nøtter. Til slutt måtte han gi tapt og sette kurven oppi min nesten tomme vogn de siste meterene før kassa. Da klatret han opp på hylla ved enden av rullebåndet og pakket varene i posen.

Jeg tror han snart er klar for å flytte i egen leilighet.

Men akkurat nå sover han godt i den fine senga si med armen rundt ei bok.

Og bestemor er glad og varm om hjertet.

.

I går kveld følte jeg meg litt overveldet. Det hadde kommet mange leie beskjeder på en gang, jeg var sliten og det var vanskelig å holde fast på de fine og spennende inntrykkene fra turen.

I kveld klarer jeg det. Etter en god arbeidsdag sammen med flotte kollegaer og unger som vil fortelle om spennende fjæraturer og låne pc-en for å tegne på Tux Paint og en ettermiddag med familen har ting begynt å falle litt på plass.

,

Nå har jeg lyst til å fortelle: .

Business-delen av Oslo-turen handlet om besøk i tre ulike barnehager som hadde noe spesielt å vise fram. Det var spennende og inspirerende og vi ble ble mottatt og vist rundt av førskolelærere som glødet for yrket sitt og barnehagene sine. Vi hadde med oss en kommunal kollega fra en helt annen yrkesgruppe. Han ble imponert og jeg kjente at stoltheten over yrket mitt steg. Noen ganger blir man fanget av hverdagene med lønnspapirer og vikarkabaler. Og man blir lei av å forklare hva det er vi førskolelærere kan utover å leke og passe barn. Etter de to dagene i Olso har jeg fått styrket vissheten om at mitt yrke faktisk er ett av verdens viktigste. Det er bare så synd at ungdommen ikke forstår det og søker seg inn på førskolelærerutdanning. Dyre reklamekampanjer er prøvd. Sånne som denne og denne. De har ikke vært spesielt vellykkede. De fokuserer på den lekne delen av profesjonen vår og treffer nok bare en bitte liten andel av dem de burde treffe. Å være førskolelærer er ingen lek. Det kan jeg forsikre om. Selv om det selvfølgelig er ett av de få yrkene der man kan leke og få lønn for det. Det er et krevende yrke med store krav til faglig kompetanse på mange ulike områder og uendelige muligheter for å utvikle seg. Det er et yrke som de aller mest ressurssterke studentene burde søke på. Og jeg er redd for det det ikke skjer uten et løft i begynnerlønna.

Det var reklamen.

.

Pleasure-delen av turen besto av shopping og resturantbesøk og denslags som man gjør i Oslo, men mest av besøk hos en kjær venninne og en kjær storebror. Besøk hos disse to betyr å kunne senke skuldrene helt og bare være seg selv. (Med unntak av når man blir overlatt alene med en hissig katt).

.

handletur n

Min lille hjelper.

1 kommentar (+add yours?)

  1. mettemia
    Apr 22, 2013 @ 20:33:11

    Hei. Som førskolelærer må jeg si meg enig i at et lønnsløft i nybegynnerlønnen må til for å få opp rekruteringen til yrket. Mye kunne vært sagt i denne sammenhengen, men det får bli en annen gang. Velkommen hjem, vel gjennomført og godt jobba. God natt og kos deg med din lille hjelper..

    Svar

Legg igjen en kommentar

