Om Vadsøvår, speidere og andre ungdommer. Og om lykke.

noen ganger leker livet p

.

Min datter mener at det er vår i Vadsø. Hun liker vår og varme og prøver å være entusiastisk.

Det er ikke vår i Vadsø.

Det blir aldri vår i Vadsø.

Det blir bare skitten og stygg seinvinter helt til det en dag ut i mai plutselig er sommer.

Rot og hundelort dukker fram i hagen. Snøen blir svart og vi får nye vassdrag der det ikke trenger å være vassdrag.

.

Men ungene i barnehagen er lykkelige og blir klissvåte uansett hva vi kler på dem. Og kveldene blir lysere.

Så det er kanskje vår, da. På sitt vis.

Det er så viktig for meg. Jeg liker ikke våren uansett.

,

Men jeg liker onsdager.

Jeg er alltid lykkelig på onsdagskvelder når jeg kryper opp i sofaen med bållukt i håret etter speidermøtet.

,

Rundt speiderhytta så det slik ut i kveld:

,

vår2nn

,

Speiderne har sine egne vårtegn: Gamle byggverk og råttent tau dukker fram fra snøen og ungdommene river og bygger nytt.

I dag har vi hatt noen konfirmanter med oss også. De fikk i oppdrag å samarbeide med de yngste speiderne om å bygge drager. Ingen av dragene ble så veldig flyvedyktige (vi skyldte på været), men ungdommene var flinke til noe helt annet og mye viktigere: De støttet og hjalp og oppmuntret og ivaretok sine unge partnere på en måte som det står utrolig respekt av.

Det er det jeg sier: Ungdommen nå til dags er helt ok!

De er kanskje bråkete og vimsete og glemske og bortskjemte. Men de er også modne og empatiske og høflige og positive. Og det trenger de å få høre!

.

På slutten av møtet kom den unge gitaristen og den unge trommisen for å fortelle meg at jeg kan komme og høre bandet deres spille til helga. De vet at jeg har gledet meg til det.

.

Noen ganger leker livet.

Legg igjen en kommentar

