Hysj!

… Lillebror har sovnet.

Sist han overnattet her, fant han ut at han kunne klatre ut av den fine reisesenga og dumpe mykt ned i min seng som står ved siden av. Han ville sove i sofaen. Til og med når jeg hadde lagt meg i senga, ville han det. Da krabbet han over meg, slapp seg ned på gulvet og pilte inn på sofaen der han skyndte seg å legge seg helt flatt ned.

Den gangen kapitulerte jeg og vi sov på sofaen begge to.

I kveld hadde jeg bestemt meg for at gutten skulle sove i senga. Og at han skulle legge seg før storebror.

Det begynte fint. Han la seg ned under dyna mens Ole Jakob og jeg sang alle sangene fra Hakkebakkeskogen. Så satte han seg opp og vugget i takt med musikken. Og når han etter hvert tydeligvis begynte å synes at det ble litt langtekkelig med all syngingen, begynte han å lage rare ansikter ved å gni munn og nese mot nettingen på senga. Det så så komisk ut at det var vanskelig å holde seg alvorlig, men jeg var fast bestemt på å være konsekvent, så jeg puttet han under dyna, sa god natt og gikk inn på stua. Han kom vrælende etter. Jeg leide han tilbake og la han i senga igjen og kysset og klemte og forsikret han om min grenseløse kjærlighet. Tyve sekunder etter var han tilbake. «God natt lille skatt», sa jeg og fulgte han tilbake. Igjen og igjen. Fjerde gangen kom han ikke inn på stua, men ble stående rett utenfor døra. Sjette gangen snudde han i det jeg kom og gikk frivillig, men gråtende tilbake til senga. Ellevte gangen hadde han smokken i munnen og dukka trykket fast inntil seg. Da slo samvittigheten inn over meg. Alvin er jo ingen hund som skal dresseres! Stakkar liten. Her skal han overnatte hos bestemor og så står han i pysjen og gråter så tårene spruter med dukka som eneste trøst! Jeg løftet han opp og vugget og klemte og så sang jeg fire sanger til fra Hakkebakkeskogen før jeg sa god natt for tolvte gang. Han sto selvfølgelig opp igjen. Fire ganger til. Jeg la han tilbake og kysset og klemte og sang og strøk han på ryggen. Plutselig skjedde det et lite mirakel: Han sluttet å gråte, tok ut smokken og begynte å synge nattasanger for dukka i stedet. Og så sovnet han.

Da Alvin endelig hadde sovet, var klokka blitt halv åtte og jeg skyndte meg inn på stua til Ole Jakob som var blitt lovet is og kosestund med bestemor når lillebror hadde roet seg. Men da hadde storebror også kapitulert. Han hadde sovnet i sofaen. Uten is! «Sover du, vennen?» hvisket jeg. «Neida» mumlet han uten å åpne øynene. «Jeg trenger bare en blund.« Jeg bar han i seng og så gikk jeg for å koke meg kaffe. Da kaffen var ferdig kom Ole Jakob småsjanglende ut på stua igjen. «Kan jeg få isen min?» Det kunne han.  Og nå nå hviler han seg ved føttene mine. Han er nemlig ikke trøtt i det hele tatt! Han får bli liggende der. For det er veldig koselig for oss begge to.

Jeg er kanskje ingen ekspert på legging.

Men ellers er jeg en ganske strålende bestemor!

Vi har hatt en fin dag, guttene og jeg.

Bare se:

IMG_20130427_165530IMG_20130427_165440IMG_20130427_165326IMG_20130427_165609

.

Ole Jakob har ny sykkel og ville sykle til byen.

.

IMG_20130427_132809

.

Alvin syntes det var slitsomt med all shoppingen og sovnet søtt. Det er praktisk å ha en vogn å lesse ting på! Ballongene fikk guttene av pappa som var på Røde Kors-stand sammen med Susanne og mange andre kjente.

.

IMG_20130427_172727

.

Han sov seg gjennom besøk på lekebutikken og bruktbutikken. Men da han våknet på Zero- kaffefeen hadde bestemor og Ole Jakob funnet tante Mia og onkel Thomas!

.

tante mia!

,

Tante Mia hadde et fang som var godt å våkne på.

,

IMG_20130427_160010IMG_20130427_143857IMG_20130427_163217,

Ole Jakob snakket om boblene i Brisbrusen. Og jeg måtte fortelle om en av de bøkene jeg gleder meg til å lese til han når han blir litt større: SVK av Roald Dahl. SVK er en Stor Vennlig Kjempe som – i motsetning til sine slektninger- ikke spiser små barn. I stedet spiser han agurkelurer som smaker grusfryktelig og avskrekkelig (SVK har en forskrukket språktale på grunn av det faktum at han og skolen aldri møttes). Og så dikker han fruskbrus! Det spesielle med fruskbrusen er at den bobler nedover. Og når man drikker den, fjerter man så kraftig at man fjertehopper!

Ole Jakob liker at jeg forteller om de bøkene som er litt for skumle enda og lytter med innlevelse. Han mente at en bok om kjemper som spiser små barn kanskje kan passe når han blir åtte år. Eller elleve. Eller fjorten!

.

IMG_20130427_142901IMG_20130427_142402

,

Etterpå ble mammaen med på matbutikken. Alvin kjøpe økologiske epler og knuget eplepakken inntil seg: «Æppe!»

.

IMG_20130427_172820

,

Vel hjemme spiste vi bringebær og pizza. Vi måtte lage tre: En med tomat og ananas og sopp og basilikum til Alvin som ikke skal ha ost. En med tomat og ananas og sopp og mozarella til bestemor som ikke skal ha kjøtt, og en helt selvkomponert til Ole Jakob med salami og fiskekaker og mozarella. Alle tre varianter gikk ned på høykant.

Etter det har vi bare kost oss.

Ole Jakob hadde fått en liten bygave som han lekte med når han ikke lekte at han var en løve som skulle spise lillebror. Så mye emballasje trengtes til de seks små figurene:

.

IMG_20130427_180605.

Alvin hentet bildet av mamma fra hylla og viste det fram til storebror og bestemor. Når han ikke lekte at han var en løve som skulle spise storebror og bestemor.

,

IMG_20130427_164543

,

Innimellom tydde vi til Disney Junior. Etter en hel dag med to gutter trengte bestemor en stund på sofaen med en kopp kaffe.

.

Jeg må forresten vise dagens kupp fra Det Hvite Hus. Jeg har kanskje strengt tatt ikke bruk for det. Men de fleste forretninger hadde gått nedenom og hjem hvis man bare hadde kjøpt ting man har bruk for. Og akkurat denne butikken må vi for en hver pris holde liv i!

.

IMG_20130427_205637

,

Hvordan det gikk med han som ikke var trøtt?

Sånn:

.

IMG_20130427_205540

Legg igjen en kommentar

