Without music, life would be a mistake.

det sku bo folk i bildan. Og litt musikk. 1

.

Etter speidermøtet på onsdag kom den unge gitaristen og den unge trommisen bort for å fortelle meg at jeg kunne komme og høre dem spille på byens grenseløse scene på fredagen. Jeg har jo hørt dem spille i andre sammenhenger, men aldri som band og de visste at jeg har sett fram til å se dem opptre.

Så i går kveld hadde jeg en fin kveld full av musikk. Programmet var variert med jentekor, mordballader og rock. Utøverne var unge og voksne, proffe og amatører. Bandet jeg hadde ventet på kom på scenen til slutt. Det var vel verd ventetida! Den unge gitaristen har kommet en lang, lang vei siden den perioden da han drev sin mor og meg til vanvidd ved å klimpre uavlatelig på min gamle, ustemte gitar innimellom hver gang den var hans tur til å spørre eller bli spurt når vi spilte spill. I dag er jeg glad for at vi var overbærende og lot han klimpre. For nå er han blitt musiker. Guttene skriver musikken sin selv også. Det er bra!

Om ikke lenge drar guttene hver til sitt. Noen skal i militæret og noen er snart klar for høgskoler. Så jeg er glad for at jeg rakk å høre dem.

Det er bra at musikklivet spirer og gror i den lille byen min. Kveldens konferansier påpekte kulturskolens betydning. Kulturskolen er alltid truet når kommuneøkonomien er stram og det er synd. For dette handler om livskvalitet for hele byens befolkning. Kulturskolen blir nok også spesielt viktig i en by som vår der det er langt til nærmeste høgskole og de driftige 19-25-åringene som gjerne har tid og overskudd til å ha prosjekter i gang, flytter bort.

Det merker vi jo i speiderarbeidet også. Når de unge akkurat kunne vært gamle nok til å ta over de oppgavene vi gamle har, drar de.

Men en levende by med et rikt kulturtilbud kan kanskje lokke dem tilbake når de er ferdig utdannet? Ut og lære, hjem og være.

.

I dag skal jeg kose meg med guttene. Vi skal til byen og gå på kaffefé. De har allerede ringt for å si at de snart kommer.

Jeg håper jeg rekker morgenkaffen min først!

.

IMG_20130427_002328

IMG_20130427_002425

Legg igjen en kommentar

