Om kjærlighet.

elskmerhatmidre12

.

Når man har vært sammen med barnebarn et par dager, blir de store og kompliserte tingene i livet plutselig ganske enkle. Da jeg skulle legge Alvin i går, var han lei seg og sinna. Han ville aldeles ikke sove. Og det var den teite bestemora som puttet han tilbake i senga gang på gang. Likevel la han hodet sitt tett inntil mitt og sluttet å gråte en liten stund hver gang jeg løftet han opp. Det var derfor jeg ga opp Super Nanny– metoden og gikk for Bestemorkjærlighet– metoden i stedet.

Og så måtte jeg snakke litt med Ole Jakob også om det med kjærlighet. Om at selv om han er litt pirrevirr (som blir når bestemor er ettergivende og lar han få spise kake og is på kafé) eller litt vrang eller sint eller sur (som han faktisk aldri er når han er her hos meg), eller somler når han skal kle på seg eller erter lillebror litt…

…så er jeg hundre tusen millioner, helt opp til verdensrommet glad i han hele tiden.

Han liker at jeg sier det. «Det er mamma og pappa også» sier han da. Og så smiler han.

I går spurte han meg hvorfor jeg vil bo helt alene. Han lurer ofte på det og har mange gode forslag til hvordan jeg og alle tingene mine skal få plass i det brune huset. «Jeg synes det er ganske koselig å bo alene«, svarte jeg . «Har du lyst til å bli kjæresten min når æ blir voksen?» spurte han da. Jeg forklarte at man ikke akkurat kan være kjærest med bestemora si og at han kanskje heller vil være kjærest med en søt jente på samme alder. Da dirret underleppa hans litt. «Men æ har lyst til å bo lamme dæ når æ blir voksen.» Så nå har jeg lovet at hvis han fremdeles vil det når han blir voksen, så kan han bo på et rom i mitt hus, eller jeg på et rom i hans.

.

Jeg ble sittende oppe litt for lenge i natt og sovnet på sofaen. Kvart på seks kom begge guttene tassende inn på stua. «Det er natt», sa jeg og skrudde på Disney Channel, der alle barne-tv-figurene fremdeles sov søtt i sengene sine, for å bevise det. «Neida, de våkner nok snart», sa Ole Jakob blidt. Og det gjorde de jo. Klokka seks sto Mikke Mus opp og tok seg et glass melk. Og så var det ikke natt lenger.

.

Det var da jeg begynte å lese morgennyhetene.

Der var det ikke så mye kjærlighet akkurat.

.

Men jeg kom over denne artikkelen som var god og viktig lesning.

 

2 kommentarer (+add yours?)

  1. mettemia
    apr 29, 2013 @ 19:52:36

    Eller, «elsk meg mest, når jeg fortjener det minst» Et av de fineste ordtak jeg vet om! Du må være verdens beste bestemor 🙂 God kveld i stua…..

    Svar

Legg igjen en kommentar

