Ikke helt som planlagt, men med godt resultat. Oppskrift på stor kunst.

Klokka var 16.44 og jeg hadde akkurat rukket å synke ned i sofaen etter en hektisk dag på jobb da det tikket inn en melding:

Kan du ringe meg når du er ledig?

Jeg var jo ledig, men det ante meg at det ikke kom til å vare hvis jeg ringte.

Det var egentlig ikke så mye å tenke på.

Så jeg ringte.

Noen hadde bruk for meg.

«Konfirmantene kommer klokka fem. Det har vært litt mye i det siste og jeg har glemt å gi deg beskjed. Har du noen idé om hva jeg kan sette i gang kunstgruppa med?«

Jeg hadde virkelig ingen idé. Men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at improvisasjon er en av mine sterke sider.

« Jeg har ingen ideer» sa jeg. Men jeg kan komme hvis du henter meg. Og jeg kommer til å ha en idé innen klokka fem.

Jeg rasket med meg maling og glitter og litt annet småtteri og prøvde å huske hva som fantes av rester på menighetshuset fra tidligere prosjekter.

Og klokka fem hadde jeg en idé.

.

Nå har jeg funnet igjen sofaen.

Jeg har god samvittighet og er ganske fornøyd med både meg selv og kunstgruppa mi.

Teknikken har jeg prøvd i ulike varianter både i barnehagen og med konfirmanter mange ganger, men jeg deler gjerne en gang til:

Man trenger et stort stykke lerretsstoff, gaffatape eller maskeringstape og gjerne kontaktpapir, akrylmaling eller tekstilmaling og store svamper eller sprayflasker.

Denne gangen måtte vi jobbe inne og da egner svamper seg best. På en kald vinterdag i snøen, eller når det er tørt og fint ute (i Vadsø er det vått og skittent om dagen), er det morsomt å jobbe med sprayflasker ute.

Obs! Plastikk på gulvet under lerretsstoffet er viktig!!!

I dag skulle vi jobbe med en tekst (Joh. 3. 16) og vi tapet opp ordene med maskeringstape. Ungdommene fikk så lage motiver som de forbandt med teksten i kontaktpapir som også ble festet på lerretet.

Og så svampet de i vei med maling oppå alt sammen. Vi hadde det fine glitteret også, som ble strødd på våt maling. Og ei av jentene insisterte på rosa prikker som viste seg å gjøre seg svært godt.

I morgen skal jeg ned og riste av overflødig glitter og fjerne tape og kontaktpapir. Da kommer teksten og motivene til å stå fram i hvitt mot de vakre blågrønne fargene. Dere skal få se det endelige resulatet også.

.

kunst 1

.

Teksten ble tapet på med maskeringstape mens noen begynte å male kanten og noen klippet ut hjerter, kors og andre motiver.

.

kunst

.

Så ble maling svampet på og glitter strødd utover den våte malingen. Vi holdt oss til en fargeskala i blått og grønt med islett av rosa. Et par ferdige motiver skimtes øverst i hjørnet.

.

I barnehagen lagde vi i vinter dette bildet av Hurtigruta:

.

hurtigruta

.

Her gjorde vi det sånn at en av ungene tegnet opp motivet med blyant med utgangspunkt i en skisse hun hadde laget på forhånd. Så tapet ungene opp motivet med gaffatape. Den er lettere å jobbe med for unger. Så tok vi lerretet ut og la det i snøen og ungene fikk sprute på malingen med sprayflasker av den sorten man dynker klær eller blomster med. Malingen må da blandes ut med ganske mye vann. Etterpå fikk de lage alle som skulle være med på Hurtigruta i stoff, garn og papir helt etter eget ønske. Dette bildet er ca 1,5 ganger 4 meter og fyller en hel vegg i barnehagen.

Et alternativ til tape er å blande hvetemel og vann til en tykk pasta på ketchupflasker og tegne motivet med det. Det må så tørke helt før man svamper eller sprayer på maling. Når malingen er tørr, brekker man av hvetemelsblandingen. Denne metoden krever mere tid og å brekke av melet bør skje ute, for det blit mye griseri. Med det er en morsom metode og resultatet blir veldig fint!

Her er et utsnitt av et konfirmantarbeid fra noen år tilbake laget med hvetemelsmetoden. Dette billedteppet et kantet og foret og henger på veggen på menighetshuset. Det er planen for årets bilde også!

.

IMG_20130430_220330

,

Dette bildet ble laget på et åpent arrangement for byens barn i forbindelse med krabbefestivalen  2011. Det skulle bli kulisse til en oppsetning barnekoret hadde i kirka. Bildet ble laget inne i en stor hall og mange barn var med på å sprute maling og lage figurer å befolke jordkloden med!

.

c3a5-sc3a5-vakkert1

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Anne-Lise Wie
    May 01, 2013 @ 07:52:59

    Veldig god beskrivelse av flotte prosjekt. Jeg skriver det ut jeg, leser det grundigere, og har det i mitt arkiv – med navnet ditt på! En vakker dag vil jeg kanskje trenge en ide for et slikt prosjekt!

    Svar

  2. tantebe
    May 01, 2013 @ 10:11:48

    Dette var flott! Jeg kjenner at jeg får lyst til å lage et sånn prosjekt!
    🙂 Tusen takk.

    Svar

Legg igjen en kommentar

