Om reiser og snille naboer.

when I was young.

Det nytter ikke å være snill, sier folk. Det får du ingen ting igjen for.

Jeg er ikke enig i det. Jeg tror man skal være prøve å være snill. Selv om det skulle være sant at man ikke får noe igjen for det.

Jeg synes det er trist at snill nesten er blitt et skjellsord mens drittsekk for noen er en slags hedersbetegnelse.

Snill betyr ikke underdanig og selvutslettende.

Snill betyr å bry seg om andre.

Det kan ikke være galt.

.

I dag var det tilløp til vår i Vadsø. Det har vært minst fem varmegrader, krokusen blomstrer ved sørveggen på rådhuset i byen og da jeg kom hjem fra jobb, satt naboen min ute og drakk te.

Naboen min er en snill dame.

Hun er sterk og flott.

Og snill.

Denne dagen har vært litt humpete og jeg var sliten i kropp og hode da jeg nærmet meg Annehuset mitt.

Jeg tror hun så det.

«Vil du ha en kopp te?» Ropte hun.

Jeg ville helst ha en kopp kaffe, men det hadde hun ikke.

Det var ikke så farlig.

Hun hadde tid.

Det var ikke sånn at jeg hadde problemer og sorger jeg skulle dele med henne. Det var bare det at en liten prat om løst og fast i vårsola var akkurat det jeg trengte mellom jobb og støttekontaktoppdrag.

.

I morgen har jeg en feriedag. Da skal jeg følge guttene og mammaen på den første ferieetappen over fjorden. Som de fleste av dere sikkert ikke har fått med dere, foregår det en stillferdig og anonym streik på noen av landets flyplasser og det har ikke gått fly til og fra Vadsø og Vardø på et par uker. Da er det godt vi har Hurtigruta. Flyet bruker ti minutter over fjorden. Båten drøyt to timer. Men til gjengjeld har båten fin frokost, lekerom og dype lenestoler. Og man rekker å drikke kaffe. Med Hurtigruta får man en opplevelse av å reise, mens flyet knapt når å lette før det skal lande igjen.

I Kirkenes skal jeg spise en god lunsj, kanskje handle litt og så ta bussen hjem igjen. Det tar tre timer og et kvarter, men det går bra. Jeg har oppdaget hodetelefonenes velsignelse!

Guttene og mammaen skal ta flyet til Trondheim der de skal møte pappaen som startet sørover med bil i morges. Så skal de videre til Tustna og til Syden. Ole Jakob har gledet seg i ukesvis til å møte alle slektningene på farssiden og til å bade!

Bestemor gleder seg over at de skal ha en fin ferie borte fra den skitne, kalde Vadsøvåren.

Men det kommer til å bli veldig, veldig stille i Annehuset de nærmeste ukene!

.

hurtigruta

o alvin

ole jakob

Legg igjen en kommentar

