Et veldig langt billedbrev fra en veldig liten ferie. Og litt om biler, Fretex, bursdager og konfirmantkunst.

septemberkveld 2.

I dag startet guttenes ferietur. De skal til Tustna og Mallorca og Hamar og Rissa. De skal kjøre bil og båt og fly og tog  og treffe tanter og onkler og besteforeldre og gudmødre.

Jeg har også hatt ferie i dag.

Og vært på reise.

Ikke en veldig stor reise, men en fin en.

Og ettersom jeg ikke har noen andre reiser planlagt i aller nærmeste framtid gjorde jeg det meste ut av den!

.

Kvart over syv kom Ole Jakob feriekledd og glad på trappa mi for å hente meg til taxien som skulle ta oss til Hurtigruta.

Fjorden lå blank, sola skinte og praktfulle Midnatsol hadde akkurat klappet til kai.

Det er bare en kort taxitur til hurtigrutekaia, men guttene fikk mye ut av den.

«Bill» sa Alvin og pekte på bilene vi passerte.

«Han sier ikke bil, han sier bill», kommenterte storebror. «Det e søtt når han sier bill når han mener bil.»

«Men den brune bilen i Biler- filmen heter Bill. E det også søtt når æ sier Bill?»

«Kan du du si Lynet McQueen, lillebror?»

«Nei!»

«Kan du si bil?»

«Bill.»

.

Å ta båten over fjorden i fint vær er faktisk ganske deilig.

Bare se:

.

hurtigruta.

Se, lillebror!

.

IMG_20130503_135322

Når ferien har startet, kan feriekofferten pakkes ut!

.

IMG_20130503_134514.

Mammaen koste seg også.

.

IMG_20130503_100550.

Når båten skal utforskes, er det greiest å ha lillebror i bånd!

,

IMG_20130503_100507.

«Mere ost!»  Vi spiste en kraftig frokost i spisesalen. Men Alvin var klar for mer servering.

.

IMG_20130503_123854.

En liten forsmak på syden-varme langt mot nord.

.

På kaia i Kirkenes måtte vi ta farvel. De skulle med flybussen og jeg skulle med bybussen. Ole Jakob var plutselig veldig klar for å klemme. «Æ kommer til å savne dæ!» Alvin hadde sovnet i vogna. Han var sliten etter å ha utforsket båten. Jeg kommer til å savne dem også. Masse! Det er ikke så ofte vi er så lenge borte fra hverandre.

.

Hva man fordriver tiden med i Kirkenes?

Tjah?

Fretex, for eksemel:

.

IMG_20130503_103732.

To håndstrikkede luer til ungene, en maskinstrikket sett med skjerf og lue til meg selv, Huck Finns opplevelser, Den Onde Greven, slutten, en bok med inreiørideer for folk som ikke er opptatt av minimalisme og et handlenett ble mitt for 177 kroner.

Og så fikk jeg handlet nye kjøkkengardiner, en fin løper og bursdagsgave til verdens beste Trine som har invitert på kake i morgen kveld.

.

Bussturen hjem igjen rundt fjorden tar over tre timer. Det kan være litt slitsomt, men i dag var det ikke det. Med musikk og denne typen utsikt gjennom bussvinduene var det ikke slitsomt i det hele tatt!

.

IMG_20130503_175445.

På vei hjem, hoppet jeg av bussen ved menighetshuset for å ta hånd om konfirmantenes kunstverk fra tirsdag. Sånn ser det ut nå før jeg har fått strøket og montert det:

.

for så høyt

,

Jeg synes jeg har fått ganske mye ut av denne fredagen!

Nå er det definitivt tid for kaffe.

Legg igjen en kommentar

