Hva jeg ikke vet. Om fotball og quiz.

gruk1n,

Jeg har bestemt meg for at jeg vet at jeg ikke vet noe som helst om fotball.

Derfor prøver jeg ikke å svare på fotballspørsmål når vi spiller spill. Eller på Quiz.

Når fotballspørsmålene kommer, blir det en hvilerunde der jeg ikke behøver å anstrenge hjernen.

Når jeg tenker meg om, vet jeg selvfølgelig noe: Jeg vet at fotballen er rund. Jeg har hørt om Ronaldo og Kevin Keegan og Johan Cruyff. Og så vet jeg at fotballaget fra hjembygda mi en gang ble kåret til Norges dårligste og fikk bildet sitt over to sider i VG. Jeg vet at Norge slo Brasil i en fotballkamp på St. Hans-aften ett eller annet år. Det har Trine brukt noen år på å lære meg, men jeg husker fremdels ikke årstallet eller hvor det skjedde. Og så vet jeg at det av en eller annen grunn er slik at hvis man liker Liverpool, så hater man Manchester United, men ikke nødvendigvis Manchester City. Jeg har fått med meg at hatoppgjør er et fotballuttrykk. Jeg vet at Vadsø har fostret minst to store fotballspillere: Sigurd Rushfeldt og Morten Gamst Pedersen. Sistnevnte var nesten nabo. Men jeg vet ikke noe om hvor de er nå og hvilke lag de spiller for.

Ikke noe av denne kunnskapen har vært til nytte i spill eller quiz så langt.

I kveld har Trine og jeg spilt en miniversjon av Bezzerwizzer som hun fikk i bursdagsgave av meg. Hun vant med 135-110. Blant annet fordi hun hadde 10 poeng på fotballkategorien mens jeg hadde 0.

Det er merkelig hvordan hjernen min på en eller annen måte bare støter bort informasjon som har med fotball å gjøre, mens den lett tar til seg informasjon om bøker og kunst og musikk.

.

På fredag skal vi på Quiz. Da er New York ett av temaene. Jeg tror at jeg – om mulig- vet enda mindre om New York enn om fotball, men nå blir det interessant å finne ut om dette er et tema jeg er i stand til å lære noe om.

Legg igjen en kommentar

