Maikveld. Om Vadsø-vår, speidere, barnebarn på sydentur og en gutt med en konstruktiv innfallsvinkel til gamle sittemøbler.

Det er mange måter å nyte maidager på.

Sånn, for eksempel:

.IMG_20130508_204849

IMG_20130508_191216.

Eller sånn.

 

.

Vadsø-mai passer nok best for meg selv om det både har blåst, snødd og haglet i dag.

Ved speiderhytta er det alltid lunt uansett. Med et glødende bål der innbakte, svenske kjøttboller og foliestekte epler med smør og sukker godgjør seg, og en gjeng blide unger og ungdommer som vet veldig mye om Titanic og markedsøkonomi og om å være beredt, blir det enda lunere.

,

Før vi ga oss i kast med matlaging, ryddet vi opp litt rundt hytta der gammel sisal, raier og pressenninger hadde dukket fram etter vinteren. Den gamle krakken min hadde også dukket opp. Vi har alltid hatt tradisjon for å ha noen stoler og krakker rundt bålgropa i tillegg til de lave benkene. Da vi malte hytta for mange år siden, malte jeg setet på den ene krakken også og gjorde krav på den som min. Jeg har inntatt mange kaffekopper sittende på den krakken. Men så hadde jeg nok glemt å sette den opp på verandaen i høst. Og etter vinteren var den rimelig medtatt. Den var rett og slett et sørgelig syn:

.

IMG_20130508_203235

.IMG_20130508_203318

,

En av guttene så ikke sånn på det. «Kan jeg få hive det ødelagte beinet på bålet?»

Det kunne han:

IMG_20130508_203428

.

«Kan jeg sage av de andre beina?».

Det kunne han jo også. Saging er en fin speideraktivitet og krakken sto uansett ikke til å redde.

.

IMG_20130508_203511,

«Se her», sa han begeistret da han var ferdig. «Nå går det i hvertfall an å sitte på den!»

Jada, jeg vet jeg har sagt det før. Men jeg sier det igjen: Speidere er helt ok.

.

I morgen er det en deilig fridag.

Nesten.

Jeg har en liten oppgave. Men det er en fin en og det skal jeg fortelle mer om i morgen.

1 kommentar (+add yours?)

  1. tantebe
    mai 09, 2013 @ 16:47:49

    Hm..for en deilig dag !
    Håper fridagen også har vært fin!

    Svar

Legg igjen en kommentar

