Om vårregn, haiku, søvnløshet og kaffe.

kaffenn

.

I natt fikk jeg ikke sove. Det blir alltid sånn i en liten periode til jeg venner meg til at det er lyst hele døgnet. Jeg ble stående en stund på verandaen og kjenne på lukten av vårregn og lytte til den totale stillheten.

Etterpå skrev jeg et vårhaiku:

.

Vårnatt

Regnet faller mykt

på skitne rester av snø.

Stillheten synger.

.

Og så kokte jeg meg mere kaffe. For hvis man skal være våken om natta, kan man like godt kose seg.

.

Jeg sovnet selvfølgelig etter hvert. Og jeg våknet selvfølgelig klokka seks. Det gjør jeg alltid. Men nå kjenner jeg at jeg trenger en omgang til med kruttsterk kaffe hvis jeg ikke skal falle i søvn før mitt faste søndagsbesøk til min ludovenninne.

.

Kaffe er sånn i det hele tatt en ganske fin oppfinnelse.

Nesten helt der oppe på høyde med musikk.

.

Nå til dags finner folk opp navigasjonssystemer for romfartøy og telefonlignende dippedutter som man kan administrere et helt liv gjennom.

En gang, for over tusen år siden, fant noen på å bruke kaffebønner til en himmelsk drikk som som kvikker opp og beroliger, som bringer folk sammen og gjør ensomhet mindre ensom.

.

Om kaffe er sunt for kroppen, strides de lærde om.

Men det er definitivt sunt for sjela

Legg igjen en kommentar

