God morgen!

regnbuen nn,

Det nærmer seg 17. mai.

Og jeg gleder meg! Ikke som da jeg var barn. Da var 17. mai nesten like viktig som julaften. Vi gikk i tog, viftet med nystrøkne flagg, spiste is, deltok på kjedelig gudstjeneste med den gamle presten som alltid ble så rørt over å se så mange barn i kirka, moret oss med potetløp og så Lassie-film på kinoen. Alle jentene hadde nye, hvite kreppstrømpebukser som klødde og sko man fikk gnagsår av. Og så var hele familen sammen hele dagen. Bare det i seg selv var ganske fint.

Nå er 17. mai flaggheis med speiderene klokka åtte og så hardt, men morsomt arbeid på kafeen vår på Menighetshuset hele formiddagen. Da står alle speiderne på, uansett alder og vi klarer det sammen. Det er en sånn tre-ønsker-på-en-gang- situasjon. Vi gjør noe for folk i byen, vi har det hyggelig selv og vi får inn penger sånn at speiderne våre kan komme seg ut og reise og treffe andre speidere. Jeg rekker å løpe ut på kirkebakken og vinke til barnehageungene mine når toget går forbi der og jeg blir alltid litt rørt av å se dem der bak den fine fanen vår.

De siste årene har det dukket opp en diskusjon om flagg. Det er greit nok at det diskuteres og greit nok at man er uenige. Flagg kan være et symbol på hvor du kommer fra og noe som er knyttet til identitet og tilhørighet. For noen er flagg også et svært politisk symbol og noen flagg kan kanskje være vonde for andre å se når man kommer fra områder med krig og konflikter. Dette er selvfølgelig et godt argument for å bruke norske flagg i togene. Men en del av denne diskusjonen om flagg er vond, hatefull og destruktiv. Hvis barna i regnbuebyen min har lyst til å vifte med flagg som viser at de er stolte over sin bakgrunn samtidig som de feirer Norge, er det helt i orden for meg. Det viktigste er ikke flaggene, men at alle skal føle seg velkommen og inkludert.

Jeg feirer 17. mai med glede fordi jeg er glad for å bo i et land der det er demokrati og ytringfrihet. Og jeg er stolt og glad over å bo i en regnbueby med folk fra hele verden helt her oppe på toppen av jordkloden.

Når jeg hilser flagget sammen med de andre speiderne klokka åtte på fredag, er det med det i tankene.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. mettemia
    May 14, 2013 @ 14:56:00

    Hei. Det har vært en stor diskusjon ang dette med flagg i alle media. Og jeg tenker på mine barn som er fra Sør Korea. De er veldig stolt av sitt Koreanske flagg, og de snakker om å ha det med i 17.mai toget. Men så blir jeg, på bakgrunnen av denne flagg diskusjonen, litt betenkt mtp reaksjoner fra andre. Men egentlig er det vel bare fint om de har med sitt lands flagg i toget. De har jo sin Koreanske identitet så vel som sin norske. Ikke lett det er! Vi får se hva det blir til….

    Svar

  2. annebloggen
    May 14, 2013 @ 16:16:37

    En stor del av den debatten som foregår i kommentarfeltene på nett er ussel og nedrig. Jeg bor i en svært flerkulturell by og jeg har aldri hørt om at det han vært noen som har prøvd å bruke flaggene sine på en uønsket måte i 17. mai-toget. Norge er et flerkulturelt samfunn og jeg kan ikke begripe hvorfor det skulle være støtende for noen om noen velger å ha med seg sine nasjonalflagg i toget. Men så er det som du sier, at noen kan kommentere og dermed ta fra dem noe av gleden. Sånn burde det ikke være!

    Svar

Legg igjen en kommentar

