Om innkjøp som er gjort og innkjøp som definitivt bør gjøres.

I dag har jeg vært på Det Hvite Hus. Og vi snakker da fremdeles om det i Vadsø. Det andre har jeg ikke noen spesiell interesse av å besøke. Å tilbringe en liten halvtime på bruktbutikken er også å tilbringe en liten halvtime med gode minner. I dag fant jeg for eksempel en pyntetallerken med et bilde av en fisker med myk hatt, vadestøvler og hov og med hilsen fra Norge i snirklete gullskrift øverst. Det hang en likedan en på veggen hjemme hos oss da jeg var barn. Jeg tror det må ha vært en gave fra mine tanter og onkler i Sandnessjøen til min danske mor. En litt underlig gave i såfall, for ingen i vår familie har noen sinne bedrevet den type fiske, men den hang framme i alle år og det ville den ikke ha gjort hvis min mor ikke likte den. Det er derfor jeg tror den er fra min fars famile. Min mor satt stor pris på sine svogre og svigerinner.

Tallerkenen fikk ligge.

Men så fikk jeg øye på en samleeske med kassetter av Cliff Richard! Jeg var åtte år gammel da denne-på uforståelig vis- ikke vant ESC. Den ble en kjempehit uansett og finnes i platesamlinga mi fra den gangen. Cliff var også stadig vekk på tv i forskjellige underholdningsprogrammer og til tross for at han var altfor ung for min mor (tyve år yngre) og altfor gammel for meg (tyve år eldre), syntes vi begge at han var uimotståelig kjekk! Min far godtok ham under tvil fordi han framsto som en skikkelig kar. Tidlig på syttitallet en gang spilte han hovedrollen i den virkelig dårlige filmen Take Me High som jeg var på kino og så uten å snakke så høyt om det til andre. (Filmen handlet om hamburgere, så vidt jeg husker, og det er kanskje ikke noe enkelt tema å lage en god film om.) På det tidspunktet hadde jeg oppdaget Pink Floyd og Procol Harum og Neil Young, og Cliff var ikke lenger så interessant musikalsk sett. Men har var jo fremdeles søt! Kassettboksen var ikke komplett og jeg har ingen planer om å kjøpe kassettspiller for å kunne høre på musikken. Men da jeg fikk den for en meget god pris (kr.0,-), slo jeg til!

Den lille mugga med tallerken er av tysk merke, men stempelet er så lite at jeg ikke kan lese det. Jeg er svak for mugger med vakker form og denne er spesielt nydelig. Settet kosten kr 35,- .

Den lille bilen skal bli en del av julegaven til min storebror. Da vi var små, fikk han alltid en Matchbox-bil i julegave og nå synes jeg det er hyggelig å samle tilsvarende biler som han får som en liten ekstragave til jul. Denne er nok imidlertid enda eldre enn min bror som er født i 56. Den er av ganske massivt metall og forbausende tung. Bilen ble min for en tier.

.

cliff

.

Det var altså det jeg har kjøpt i dag.

Det jeg ikke rakk å få kjøpt var nye dokker til barnehagen. Denne lå på et bord da jeg kom inn på en avdeling i dag og jeg er ikke helt sikker på om jeg får sove i natt!

.

dokke

dokke2

Legg igjen en kommentar

