Dagen i dag. Om datatrøbbel, barnebarn og speidere.

comp

.

Dette har vært en ganske travel og ganske humpete dag.

Da jeg kom på jobb i morges stusset jeg på at pc-en ikke viste noen respons da jeg rørte på musa. Jeg visste at jeg hadde glemt å slå den av i går. Jeg prøvde å slå av og på. Ingen ting skjedde. Så plugget jeg ut og inn, og pc-en våknet til liv. Et kort liv. Sånn omtrent to minutter langt. Nesten gang var gleden enda mer kortvarig og jeg måtte ringe it-avdelinga som ikke ga meg mye håp. «Den er død!» sa it- mannen min tørt. «Kan du berge det som er på den?» spurte jeg bedende. «Vi får se«, svarte han like tørt. Og så tok han med seg den svarte boksen og gikk.

En arbeidsdag uten pc blir ikke så veldig effektiv. Jeg har selvfølgelig andre pc-er i barnehagen, men ingen som gir meg tilgang til alle systemene. Og absolutt ingen som gir meg tilgang til de dokumentene og bildene jeg har glemt å lagre på fellesserveren.

Jeg ble stressa. For å si det mildt!

Men etter jobb dro jeg til byen for å handle inn til 17. mai-kafeen vår sammen med to unge og en gammel (unnskyld, Arnold, men vi er litt gamle) speidere. Og mens jeg surret rundt mellom butikkhyllene og lette etter vaniljekakefyll og kaffe og servietter i rødt, hvitt og blått (som de ikke hadde), ringte telefonen. Det var feriegutten som ringte. På den moderne måten med bilde! Jeg har ikke sett han på to uker nå og vi savner hverandre masse. Da er det godt man er blitt treogfemti og ikke synes det er det minste flaut å gå rundt i butikken og snakke høyt med telefonen foran seg. Ole Jakob hadde fint. Han var hos gudmor Karoline og skulle snart reise til Tustna der pappa og lillebror venter. Når ungene har det fint, er livet fint og ødelagte pc-er blir ikke så viktige.

Overskuddet kom tilbake og vi fikk organisert kafeen i god tid før jeg skulle til min ludovenninne. Jeg rakk til og med et kvarter på sofaen.

Men nå er jeg trøtt.

I morgen blir det travelt, men hyggelig, og det er meldt pent vær.

.

speiderkafe.

For tre år siden var det så fint vær på 17. mai at vi måtte starte uteservering på kafeen vår.

Legg igjen en kommentar

