God morgen. Om 17. mai, krig og fred og sånt.

goethe noter 12

,

I går øvde vi på flaggsangen på speidermøtet. Og jeg prøvde å få ungene til å reflektere over hvorfor ordet frihet er nevnt tre ganger i det ene korte verset og hva det betyr når vi synger under deg på fredens bane vil vi stevne frem. Men dette var de yngste speiderne, så jeg holdt litt igjen. Med de eldste som en etter en begynner å runde atten og nitten nå, diskuterer jeg gjerne politikk. Vi voksne stemmer ulike partier og de unge har også sine egne klare meninger og det er morsomt å diskutere alt fra skolepolitikk til utenrikspolitikk med dem.

Jeg er pasifist. En enkel og naiv pasifist. Og jeg skulle ønske at Norge virkelig kunne stevne frem på fredens bane.

Jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt i storpolitikken. Men jeg kan gjøre små ting.

Og jeg kan bidra til å inspirere ungene og ungdommene jeg kjenner til å engasjere seg, ta standpunkt og bry seg om hverandre og den verden vi lever i uten at det nødvendigvis betyr at jeg vil at de skal adoptere mine politiske holdninger.

.

Derfor blir dette dagens dikt:

DU SKAL PLANTE ET TRÆ.

Du skal plante et træ.
Du skal gjøre en gjerning
som lever når du går i kne,
en ting som skal vare
og være til lykke og læ.

Du skal åpne dit jeg.
Du skal blive et eneste trin
på en videre vej.
Du skal være et led i en lod
som når ud over dig.

Du skal blomstre og dræ.
Dine frugter skal mætte
om så kun det simpleste kræ.
Du har del i en fremtid.
For den skal du plante et træ.

Piet Hein

.

Og så tåler denne å bli hørt en gang til.

Legg igjen en kommentar

