Gratulerer med dagen!

gratulerer 17,

Neida, jeg har ikke hatt på meg Flode-genser i dag. Jeg har vært iført speiderskjorte og plastforkle. Jeg aner ikke hvorfor Flode er der, men jeg kunne ikke få han bort fordi jeg ikke har turt å prøve å installere det nye bildebehandlingsprogrammet mitt selv. Denslags pleier å være min datters jobb og hun er fremdeles på ferie.

Men Flode er en helt ok fyr, han. Han husker å pusse tennene sine hver kveld og i boka Flode Alene, filosoferer han over dette med å være alene og konkluderer med at det faktisk er helt ok. Flode våkner og føler seg ensom, men på en tur rundt i byen ser han mange andre som også er alene, men ser ut til å ha det fint. Dermed snur opplevelsen av ensomhet seg til en opplevelse av å trives i eget selskap. Dette er en søt og enkel barnebok av Trond Viggo Torgersen som her virkelig viser at han tar barn på alvor. Den typiske barnebokslutten hadde jo vært at Flode kom hjem og så var alle vennene hans samlet der. Jeg elsker at Trond Viggo lar dette være en stillferdig bok om at man ikke behøver å være ensom fordi man er alene. Boka er vakkert illustrert av Vivian Zahl Olsen.

Så det var kanskje ikke så dumt at det var et bilde av Flode på genseren min på bildet. Jeg er ofte alene. Det hender at jeg føler meg ensom også, men ikke ofte. Som regel slapper jeg av og trives i mitt eget selskap.

Det har jeg gjort i ettermiddag.  I formiddag var jeg verken ensom aller alene.

Formiddagen var travel slik den alltid er 17. mai. Min feiring av nasjonaldagen er ganske lik fra år til år og den eneste spenningen er knyttet til om speiderne får flagget til topps klokka åtte uten komplikasjoner.  I år gikk det nesten smertefritt. Flagget kom opp, korpset spilte nydelig og vi husket teksten på flaggsangen. (Dere vet: under deg på fredens bane vil vi stevne frem…). Flaggheis utenfor statens hus er en tradisjon ungene setter pris på og i år var vi 20 stykker rundt flaggstanga. Til og med de av speiderne våre som er russ år og var litt trøtte og en hjemvendt speider som har vært på skole et annet sted i landet i år. Etter flaggheis spanderer kommunen frokost på oss og korpset på hotellet. Jeg vet ikke om det flaggheis eller frokost som lokker ungene mest. Det er ikke så farlig. Det viktigste er at vi treffes og har det hyggelig sammen.

Og så braker det løs med kafédrift. Jeg rekker akkurat å løpe ut på kirkebakken og vinke til barnehageungene mine når toget går forbi der. De eldste speideren er driftige og har innført en ny tradisjon med å bære ut sofaer og lenestoler slik at det blir behagelige sitteplasser for både dem selv og noen av byens litt eldre og mer skrøpelige innbyggere når de skal vinke til toget.

Kafédriftpå 17. mai er slitsomme greier. Og spesielt for amatører. Jeg er glad for at dette ikke det jeg har valgt som heltidsyrke. Men det er alltid hyggelig å svette side om side med store og små speidere denne dagen. Og så får vi inn litt penger til leirliv. Neste sommer er det landsleir i Asker !

Festtaler og store ord har jeg ikke fått med meg i dag.

Det er ikke så farlig.

Jeg har hatt en fin dag.

Alene og sammen med mange.

.

IMG_20130517_103905

IMG_20130517_180639

IMG_20130517_162743Klare til flaggheis.

IMG_20130517_113934

IMG_20130517_180725Kafé! Det var ikke så stille som det ser ut her. Dette var før folk kom.

Legg igjen en kommentar

