Om midnattssol, flystreik, ESC, barnebarn og en god selvbiografi.

.påske nm

.

Det er blitt sommer i Vadsø. Gradestokken har vært helt opp i 19 grader både i dag  og i går og jeg heier på bjørkene mine som fremdeles står svarte og nakne. En dag til med varme nå…

Med sommeren kommer lyset. Og det er der jeg og resten av befolkningen er litt i utakt. Jeg liker ikke at det er lyst om natta.

Jeg savner mørket å tenne et lys i.

Men jeg har en god og fredelig lørdagskveld. Det er deilig at det er langhelg. Det gir en ekstra ro. Jeg har kokt en stor ladning kaffe og skal prøve å henge med på hele ESC- showet i år. I fjor ga jeg opp.

Jeg har vært en tur i byen  i dag og så har jeg hatt et flyktig besøk av min indre husmor. Ellers har jeg ikke gjort så mye. Ikke løst kryssord en gang. For det går ikke helt på skinner å få aviser til den lille byen min om dagen. På grunn av streik har vi ikke hatt fly til eller fra Vadsø på over en måned. Det går stillferdig for seg. Folk her oppe er vant med å områ seg og finne løsninger. Men det skremmer meg litt. Det å ha flyplass like ved byen og tre timers flytid til Oslo er noe av det som kan være med på å lokke folk til å flytte hit. Uten flyene stopper ting litt opp. Taxiselskapet merker det og taper penger. Møter blir avlyst. Folk setter reiseplaner begge veier på vent. Jeg er bare så livredd for at noen skal finne ut at vi ikke trenger flyplassen vår. For det gjør vi! Hva streiken egentlig dreier seg om, må jeg innrømme at jeg ikke har satt meg inn i, så jeg vet ikke hvem jeg er sint på.

.

I morges ringte ferieguttene fra Tustna. Med bildevisning! Så nå vet jeg hvordan tak og vegger på soveommet hjemme hos besta og bestefar ser ut! Ole Jakob fortalte om syden og om at han hadde kjørt tog til gudmor Karoline. Lillebror sa ha det. Det er mest det han sier til meg i telefonen. Jeg tror ikke det er fordi han ikke vil snakke med meg, men fordi han synes det er morsomt når vi vinker til hverandre på de små billedskjermene. For han sier ha det mange ganger! Ole Jakob kunne ellers fortelle at han har lært lillebror å si Lollo og at lillebror helt av seg selv og uten storebrors hjelp har lært å si besta og bestefar. Jeg er litt sjalu for da han reiste kunne han ikke si bestemor selv om jeg lenge har valgt å tolke det som at han kaller meg bæbbe.

Jeg savner dem. Det er svært vanedannende å ha barnebarn boende i samme by.

.

I natt døde Jo Benkow. Han var en stor og interessant personlighet som har satt spor etter seg i politikken og en mann det sto respekt av. I 1985 ga han ut selvbiografien Fra Synagogen til Løvebakken som jeg vil anbefale på det varmeste. Jeg kjøpte boka i julegave det året til han jeg var gift med. Under sterk tvil! Han var høyremann og jeg var nesten like rød den gangen som jeg er nå. Men da boka først kom i hus ble det til at jeg leste den og det er en bok jeg har tatt fram igjen flere ganger. Det er en varm og fin selvbiografi som gir innblikk i hvordan det var å vokse opp i spenningsfeltet mellom jødisk tradisjon og det moderne norske samfunnet. Den beskriver også den ufattelige tragedien da alle kvinnene i familien ble gasset i hjel i Auschwitz.

Store Norske Leksikon skriver:

Jo Benkows farfar, Chaim Eliah Benkowitz, var keiserlig russisk hoffotograf, bosatt i Grodno; faren Ivan forlot Russland under jødeforfølgelsene i 1905. Benkows mor var født i Skottland av jødiske foreldre som hadde måttet emigrere fra Litauen. I sin bestseller-bok Fra Synagogen til Løvebakken (1985) har Jo Benkow med sjarmerende fortellerglede og stor varme skildret sitt jødiske oppvekstmiljø, dets samhold og tradisjonsbevissthet – og blottlagt spenningene ved å vokse opp som moderne nordmann i Bærum, med forankring i en minoritet av “innvandrere” som i manges øyne var farlige outsidere.

Legg igjen en kommentar

