Om møber generelt og bokhyller spesielt.

Igår hadde jeg middagsgjester ved det gamle, slitte spisestuebordet mitt som ble innkjøpt på IKEA for snart femogtyve år siden. Det er oppripet og lakken har store, hvite flekker fra en periode da jeg brukte det som strykebrett når jeg sydde lappeteknikk. Stolene hører verken sammen med bordet eller med hverandre og de har sett bedre dager de også.

.

bord,

Det er bare det at når man sitter sånn sammen med noen av de menneskene i verden man helst vil være sammen med og maten er god, så blir det liksom ikke så viktig med det bordet.

Salongbordet mitt er enda eldre. Det er stort og i massiv furu og har runde, barnevennlige hjørner. Bordpaten ble slepet ned en gang for mange år siden så nå kan det skrubbes med grønnsåpe ved behov. På bordet er det plass til spill og kryssord og kaffekopper og bøker. Og til pc-en når jeg ikke gidder å sette den så langt unna.

Sofaen min er av nyere dato, men ganske sliten. Putene er nedsittet og sømmene siter ikke helt der de skal lenger. Jeg har funnet meg den sofaen jeg vi ha: Denne! Jeg må bare få somlet meg til å bestille den. Men i mellomtiden sitter jeg jo helt fint i min gamle brune.

Sannheten er nok at jeg ikke er så voldsomt opptatt av møbler.

Med ett unntak: Bokhyller!

Det er nok fordi jeg liker bøker.

Det gjør min datter også:

ferie6nn.

Men også litt fordi jeg virkelig trenger flere bokhyller. For her i Annehuset mitt blir det litt sånn når det ikke er mere plass i alle de fine bokhyllene jeg faktisk allerede har:

.

bok4

,

Vestens Tenkere i tre bind og Nordnorsk Kulturhistorie i to bind står på en gammel skrivepult fra bruktbutikken sammen med et nydelig lite maleri malt av en av mine ateliervenninner, Linda Bruvik, og to små keramikkskåler med affeksjonsverdi.

.

bok5

,

De bøkene jeg holder på med, eller leser for ungene, blir som regl liggende på det før omtalte salongbordet. Hva fransk/norsk ordbok gjør der, er imidlertid et lite mysterium.

.

bok3

.

Under det fine lille bordet ligger Thorbjørn Egners leseverk. Det var det vi brukte på barneskolen. Jeg har fått tak i bøkene på bruktbutikken en etter en. Bøkene har selskap av et lite bilde innkjøpt på et galleri i Praha. Oppå bordet står et bilde av Anna, og gipsbysten som heter Påskliljan. (Både bysten og bordet er også fra bruktbutikken, forresten)

.

bok2.

Kofferter er sjarmerende, men ikke spesielt praktiske bokhyller.

.

bok1

Men kryssordboka vil jeg gjerne ha for hånden og denne lille kofferten står ved siden av sofaen sammen med gitaren min som trenger en ny streng. (Den unge gitaristen har lovet å fikse før han drar i militæret.)

.

bøker1

.

Andre, ikke spesielt praktiske steder å oppbevare bøker er stoler, slagbenker og spisestuebord.

.bøker_edited-1

bøker 2.

.tårn.

For et par år siden gjorde jeg et tappert forsøk på å rydde opp i alle bøkene som ikke hadde en plass å være. De ble til et tårn på stuegulvet og en stund vurderte jeg å la det stå og bruke det som juletre:

.

juletre 8

.

byggeplassen.

Ole Jakob tilbød å kjøre bøkene til byggeplassen.

.

Jeg var flink og løste problemet ved å sende et tilsvarende antall bøker til bruktbutikken slik at de i tårnet fikk plass i hyllene.

Men det er halvannet år siden nå. Og det er veldig vanskelig å la være å kjøpe flere bøker.

Så nå har jeg studert mulige løsninger!

.

I would be most content if my children grew up to be the kind of people who think decorating consists mostly of building enough bookshelves. 

(Anna Quindlen, «Enough BookshelvesNew York Times, 7 August 1991)

1 kommentar (+add yours?)

  1. olafhusby
    mai 21, 2013 @ 18:05:30

    Kjenner igjen bokhyllesystemet. Det er det mest plassbesparende!

    Svar

Legg igjen en kommentar

