Lykken er?

hg 2

Mange forsømmen den lille lykken

mens de forgjeves venter på den store.

.

Lykken er en gammel hatt som din beste venn har hatt, sang Hanne Krogh i 1971. Og så var det noe om sild i dill?  Dette var vel, om vi skal være ærlige, kanskje ikke Arne Bendiksens mest inspirerte sangtekst. Vi må ikke glemme at dette er samme mann som noen år tidligere skrev den langt dunklere og mer kryptiske Intet er Nytt Under Solen.

Men nå har jeg snakket meg bort. Dette skulle ikke handle om Arne Bendiksen. Ikke om Melodi Grand Prix heller.

Det skulle handle om lykke.

Jeg har aldri arvet noen gammel hatt og jeg liker ikke sild. Verken med eller uten dill. Tro meg, jeg har prøvd!

Men det er selvfølgelig ikke det som er poenget. Poenget er å ta vare på hverdagsgledene og se det store i det lille. Da får man mere energi til å ta fatt på de motbakkene som finnes i alles liv.

I dag skjedde det noe som gjorde meg veldig, veldig glad. En stor bekymring for noen jeg setter stor pris på, ble litt mindre og det gjorde dagen min lysere og varmere.

Så nå sitter jeg og koser meg med Miss Marple og den siste resten av champagnen som ble innkjøpt på å feire noe som skjedde på fredag og tenker at akkurat i dag handler ikke lykken om hatter eller sild. Eller om at jeg har fått raket litt i hagen og at de nye skoene mine ikke gnager noen steder. Den handler ikke om kaffe og musikk heller.

Den handler om folk.

Når ungene mine og barnebarna mine og andre jeg er glad i har det bra, er det lett å føle seg lykkelig.

,

Men når jeg er lykkelig, er det at jeg har behov for den musikken som river litt i sjela. Sånt som denne.

Legg igjen en kommentar

