Om sommervarme og en fin fireåring

Folk i Vadsø nyter sommervarmen.  De fleste av dem i hvert fall. Jeg blir varm i sommervarmen. Føttene hovner opp og får ikke plass i skoene og jeg blir slapp og sliten.

Men det hjelper å komme på besøk til to små gutter som har vann i plaskebassenget sitt!

,

sommeroj,

Ole Jakob liker å ha rett og han er flink til å argumentere.

Han er fire år!

I sommervarmen i dag har han skiftet av og på seg badedrakten flere ganger. Da jeg kom på besøk, var han iført vanlig shorts og t-skjorte, men han skiftet raskt til badedrakt igjen for å vise bestemor at han kunne plaske. De andre klærne ble liggende i gresset. Da han skulle skifte på seg tørre klær igjen, ville han at mamma skulle finne noen inne og vi måtte minne han på at han hadde tørre klær liggende rett ved siden av bassenget. «Dem hadde du jo på deg da jeg kom», sa jeg. «Neida, sa han. Jeg hadde på meg badeklær da du kom.» «Nei» sa jeg. «Husker du ikke at at du sa at du var ferdig med å bade, men så skiftet du til badedrakten likevel?» «Neida» sa han. «Jeg hadde på meg badedrakten først.» «Du hadde på deg shorts og t-skjorte» insisterte jeg. «Nei, bæstemor«, sa han rolig «Det hadde æ ikke«. «Det var nok bare i en drøm

Jeg tror ikke det var en drøm. Men hvordan kan jeg bevise det?

Litt seinere spurte han etter sverdet sitt. Jeg hadde sett at han lekte med et trestykke og sa på idiotisk voksenvis: «Å, jeg trodde det var en pinne?». «Nei», svarte han. «Det er et sverd. For æ fant det og når man finner en pinne kan man velge hva det er og æ velger at det er et sverd helt på ekte. Det er et sverd som sjørøverne brukte når de var her i gamle år og så glemte de det og så har det ligget her helt til æ fant det.»

Så da er det nok et et sverd.

Hvem vet?

Legg igjen en kommentar

