Om unger, glemte skatter, hyggelige krimserier, dinosaurer og ozonlaget. Og om å trenge litt hjelp.

creative minds are rarely tidy n

.

I formiddag ringte Ole Jakob for å spørre om det passet at han kom på besøk og hadde med seg is som han kunne spise her. Det passet veldig godt, og litt seinere fikk jeg to fine gutter på besøk:

,

IMG_20130608_142301

IMG_20130608_142111.

Da de var ferdige med å ri på de fine hestene fra Det Hvite Hus, fikk de se litt på barne- tv. Men så hadde jeg lyst til å kose meg med Miss Marple og prøvde å få dem til å leke på rommet. Det var morsomt en stund og Ole Jakob bygde et flott legobyggverk. Men så er det det at alt annet enn leker som regel er mye morsommere å leke med og Ole Jakob gikk på skattejakt i skuffene på en liten kommode jeg har stående på stua med en gammel symaskin oppå. (Den kan skimtes bak Ole Jakob på bildene.)

Kommoden har en egen historie: Den jula jeg var fire år, dukket det opp en stor julegave under treet. Og den hadde mitt navn på seg. Jeg var så spent! Og forventningene ble innfridd og mere til. Pakken inneholdt en nydelig liten kommode. Den var lyseblå med en rose på og akkurat det en dukkemamma trengte for å holde styr på alle dukkeklærne. En eller annen gang på syttitallet ble lyseblått en av de minst trendy fargene som fantes og jeg var blitt ungdom og hadde ikke bruk for noen dukkekommode lenger. Kommoden ble malt hvit og ble brukt til oppbevaring av smykker og dagbok og andre små skatter.

I en periode overtok min datter den til sine dukkeklær og andre småting og etter det har den stått på soverom, bad, gjesterom og til og med på wc.

På et tidspunkt ble den akkurat det møbelet jeg trengte til å sette den gamle symaskinen på og den ble flyttet inn på stua uten at skuffene ble sjekket så nøye. Nå har den stått der den står i mange år. Jeg har aldri ryddet i skuffene, men jeg putter nok ting oppi dem fra tid til annen når jeg skal rydde salongbordet i en fei.

Ole Jakob liker å leke med symaskinen. Han leker at den er jobben hans. Men skuffene i kommoden under har han ikke vært så opptatt av før i dag. Kanskje fordi de er litt trege.

«Se ka æ fant som du er veldig glad i og veldig redd for«, sa han entusiastisk da han fant den første øredobben. Jeg takket og lovet å ta den på neste gang jeg skulle pynte meg. Og så kom han med den ene skatten etter den andre. Noen av tingene kunne jeg fortelle noe om og et par av tingene hadde jeg faktisk lett etter.

Dette er hva han fant:

En gammel, rød mobiltelefon.

To par øredobber av juggeltypen og en fin øredobb i sølv med brune fjær.

En liten, brun bjørn av den typen mine barn kalte dukkehusdyr.

En hjemmesydd liten babynisse som en gang har hørt til i en nissefamilie (Jeg må få gjenforent den med sin mor og far til jul).

Et glorete smykke med det Ole Jakob synes er en rosa diamant som satt fast på en rosa genser med rysjekrave som jeg kjøpte meg i et anfall av forvirring for mange år siden.

Et stort speidermerke som Ole Jakob skal få på leirbålskappa si når jeg bare få sydd den.

En liten bok om midtlivskrisa som jeg fikk i femtiårsgave.

Et dekorasjonshjerte med teksten «All you need is love.»

Et morsomt kort med en papirdukke av en gammel dame. Kortet er nok kjøpt på en ferietur. Jeg kjøper ofte kunstkort og andre morsomme kort som ferieminner. De er billige og fyller lite i kofferten. Men hvor akkurat dette kortet stammer fra, har jeg ingen erindring om.

En vinkork.

Et lite bilde av min datter som tenåring i en metallramme med hjerte på. Alvin ble begeistret. «Mamma!» Sa han lykkelig. Og så klemte han bildet og fikk både Ole Jakob og meg til å klemme det også.

En terning.

En treknapp.

En stor, rød spillebrikke.

En trebrikke med påskrift som er et minne fra en speidertur.

En pastellfarget blomst av ukjent opphav.

Et lysbilde av mine barn på tur i regnvær med sin far.

En uttørket penn.

En liten nøkkel uten lås.

En trykkfot til den gamle symaskinen.

.

For en skatt!  Sånne gleder har ikke folk med overdreven ordenssans.

.

IMG_20130608_142955

IMG_20130608_143919

IMG_20130608_144440,

Da skattene var studert og vurdert og lagt på plass, spurte Ole Jakob om de kunne få leke med matlagingstingene mine. «Hvis du lover å rydde opp etterpå, så», sa jeg. «Jada» sa han. «Det skal æ.»

De kokkelerte lenge og Alvin kom inn til meg med jevne mellorom med retter jeg måtte smake på.

«Kan æ låne den her også?» Ropte Ole Jakob med jevne mellomrom. «Jada, hvis du rydder opp så.» Svarte jeg. For jeg prøvde å se på Murdoch Mysteries og syntes det var hygelig at ungene lekte fint sammen i naborommet. Men etter hvert ble det veldig mye rot. Og dessuten tid for litt mat. Så jeg minnet Ole Jakob på avtalen om å rydde. Han sukket tungt og så på kaoset. «Men da må en av dere hjelpe mæ litt. Lillebror kan du hjelpe mæ? Du har også rota.» «Ja«, sa lillebror.

Alvin er veldig flink til å si ja, men ikke riktig like flink til å rydde. Storebror ble mer og mer frustrert der ute på kjøkkenet. «Nei lillebror!» «Bæstemor han tar det som æ har rydda opp! «Alvin, nei, ikke den!»

«Skal jeg ta han inn på stua?» spurte jeg.

«Ja», sa Ole Jakob. «Men da må en av du komme og hjelpe meg.»

.

IMG_20130608_154806

IMG_20130608_165347

.

Nå er kjøkkenet ryddet og lillebror er hentet hjem til det brune huset (som ikke er grønt).

Ole Jakob og bestemor ser på Herbie og snakker om dinosaurskjelletter og ozonlaget. Ole Jakob spurte en av de unge vikarene i barnehagen her om om dagen om hvorfor eksos er farlig for jorda og denne fine og samfunnsengasjerte gutten tok seg tid til å gi Ole Jakob en skikkelig forklaring. En slik forklaring som ga en liten gutt mye å tenke på og nye spørsmål.

Nå er det tid for kaffe og is!

Legg igjen en kommentar

