En fin dag! Om en liten gutt, en vakker fjord, et godt dikt, Legoland, hudkremer, kaffebesøk, Miss Marple og en vemodig sang.

reis til planeten jorden1n

reis tiln

Reis til planeten jorden, sa geografen.

Den har et godt navn på seg.

Antoine de Saint- Exupery. Fra Den Lille Prinsen

.

Noen dager er bare fine helt fra morgenen av.

Ikke alle dager. For sånn er ikke livet. Derfor er det ekstra viktig å ta vare på de dagene da livet leker og alle whatifter og burdehagjorter og kanjeghaglemter og svarte bekymringsdyr ligger og sover innerst i et mørkt kott et sted.

Slike dager gir styrke og overskudd til å håndtere travle hverdager.

Og så ser man klarere hva som egentlig er viktig.

Sånn er det i hvert fall for meg.

.

Gleden

Den frostbrente gleden ved livet

søker deg ved vadestedene,
ved leirbålene, ved korsveiene,
alltid -

Selv i sorgens dager,
selv i motgangens bratte døgn

og våkenettenes martrende timer
søker gleden deg, kvidende
lik en trofast hund
som løp med blødende poter gjennom rimfrosten
og svømte mellom isflakene i strie elver

for å finne sin husbond.

Hans Børli

,

I dag startet jeg dagen sammen med:

.

o1

En blid gutt.

.

o2

En tankefull gutt.

,

o3

En god gutt!

.

Vi sto tidig opp, men så somlet vi lenge med å komme oss i klærne. Vi leste om Narnia og snakket om Legoland og dinosaurskjeletter og om hvorfor gamle bøker kan få gule kanter og hvorfor bestemor ikke kjøper seg sånn hudkrem som de snakker om på reklamen og som man kan smøre på seg mens man enda er i dusjen og så kan man kle på seg med en gang. «Vil ikke du kjøpe deg en sånn, bæstemor?» (Reklamefilmen må han ha sett i går og jeg hadde ikke nevnt den på noen måte. Han snapper opp det meste.)

Etterpå ble han med min ludovenninne og meg på fjæratur. Dette er kanskje den siste fine sommerdagen så i dag droppet vi ludoen.

.

oo1

Soria Moria?

.

o9

Fjorden.

.

o7

Ole Jakob ser etter sultne haier.

,

o6

Og studerer ballblom.

.

o4

Liten gutt blant store steiner.

.

Etter turen har jeg spist nydelig middag i det brune huset (min svigersønn er en utmerket kokk), hatt svært hyggelig kaffebesøk og fått en av disse mailene som gjør meg ekstra glad. (Det kan jeg fortelle om en annen gang.)

Og nå er det Miss Marple

,

Og som på alle ekstra glade dager, trenger jeg en vemodig sang.

Og .

Legg igjen en kommentar

