Morgentanker til morgenkaffen.

goethe noter juni,

I går var jeg på barnehagekonferanse der temaet var mobbing og vennskap. Det er viktige temaer. For svært mye av grunnlaget legges i barnehagen. Det er der ungene tilbringer det meste av tida si. Det er ikke det at dette er nytt for oss, eller at  vi ikke allerede er opptatt av det, men etter slike kursdager blir man alltid litt ekstra ettertenksom og ydmyk. Og litt ekstra hissig på dem som tror at å jobbe i barnehage er noe alle kan klare.

Seinere på kvelden hadde jeg en diskusjon om skolepolitikk med en person jeg setter stor pris på, men er politisk uenig med. Det var en god og akkurat passe opphetet diksusjon som førte til at jeg ble sittende litt utover kvelden og lese om norsk skole og finsk skole. (Og så ble jeg selvfølgelig enda mer sikker på at jeg har rett og han tar feil…). Ett av poengene her er at finske elever er flinkere på skolen og kan mer enn norske, men de trives dårligere på skolen og er mindre lykkelige. Jeg skulle ønske at vi i vårt rike land kunne få til en skole der barna lærer mer og er lykkelige. Det må da være mulig.

Det innes ingen fasitsvar. Men noe jeg er helt sikker på, er at det trengs flere flinke fagfolk i både barnehage og skole. Og skal vi få det må læreryrket og førskolelæreryrket blir attraktive yrker som som de ressurssterke ungdommene har lyst til å satse på.

Det hjelper ikke med tullete kampanjer der kjendiser med store hoder sykler rundt på trehjulssykler. Det må bli yrker med anstendig lønn med mulighet for videreutvikling og med høyere minstekrav til å komme inn på studiene.

.

Jeg må komme meg av gårde. Jeg gleder meg til å formidle innholdet fra kurset til mine kollegaer. Og så kan jeg kanskje dra i gang en diskusjon om skolepolitikk på pauserommet og prøve en gang til å inspirere min flinke, unge sommervikar til å søke seg inn på lærer- eller førskolelærerutdanning om et år.

.

Vi må bare ha et dikt først.

Et muntert et:

I will not play at tug o’ war.
I’d rather play at hug o’ war,
Where everyone hugs
Instead of tugs,
Where everyone giggles
And rolls on the rug,
Where everyone kisses,
And everyone grins,
And everyone cuddles,
And everyone wins.

Shel Silverstein.

.

Og så en av de nydeligste sangene jeg vet om.

Legg igjen en kommentar

