Noen ganger leker livet. Om en fin helg med speidere, barnebarn, bruktbutikker, musikk, poesi som kanskje ikke er poesi, aftenbønner og en skvett vin.

Det har vært en fin helg. En veldig fin en!

Bare se:

IMG_20130616_175440

IMG_20130616_175403

IMG_20130616_175141

IMG_20130616_175601.

Kafetur med Ole Jakob er alltid hyggelig. Vi har mye å prate om.

«Koffer kan ikke babyan være tre år når de kommer ut fra magen og så bli mindre og mindre? Koffer heter det ost? Koffer e æ fire år? Kor mange år er den nye lillebroren min når æ blir sju år?» «Hæh? Ny Lillebror??? Har mamma baby i magen?????». «Neida bæstemor. Men hvis ho får en baby i magen? Kor mange år blir den babyen når æ blir sju år?»

Og så snakket vi om sykling, Legoland og gode kaker og om at Per på Det Hvite Hus har en kul bil. Og om speiderturen vi skulle på seinere på dagen.

Før vi gikk på kafé var vi innom Per for å se om vi fant noe morsomt.

Det gjorde vi!

.

IMG_20130615_171410

IMG_20130616_154218

IMG_20130616_154314

IMG_20130616_181855

.

Kista er stor og passer til duker og gardiner og slikt. Den har en innskrift som tilsier at den har en hundre år gammel historie med seg, men den er i meget god stand. Jeg synes den er svært vakker og har gitt den plass i stua!

Seinere på ettermiddagen var både Ole Jakob og jeg klare for speideretur med overnatting. Ole Jakob syklet de nesten tre kilometerne til speiderhytta. Det har han gjort mange ganger før, men dette var den første gangen uten støttehjul. Store gutten! Han hadde følge av mamma og lillebror satt trygt i sykkelvogna. Pappa kom også innom for å hjelpe til med å få opp teltet som Ole Jakob og bestemor skulle sove i.

.

ojsp

IMG_20130616_124228

IMG_20130616_124114

IMG_20130616_124042

IMG_20130616_124000

,

Vi var tretten store og små speidere på tur. Speiderne sov i gapahuker og andre, mer avanserte byggverk (som jeg dessverre ikke har bilde av), men før det ble leggetid var det tid til bålmat og leirbålsleker. Ole Jakob koste seg på den unge gitaristens fang mens vi lekte mafia og sovnet fort da han kom seg i soveposen mange timer over sengetid. Speiderne sovnet ikke fort og de siste hadde knapt nok sovnet før de første våknet. Men det er sånn det pleier å være. I morges hadde vi Scouts Own som er en liten gudstjeneste som speiderne lager og står for helt selv. Det ble er fin gudstjeneste! Kirkebenkene var raier og altertavla var et pionert kors, vakkert pyntet med blomster. Jentene hadde formulert bønner om fred og solidaritet og en av guttene valgte å lese om skapelsen. Ungdommene som hadde med seg moderne utstyr sørget for preludium og postludium med digital lyd. Kaffekjelen var kirkeklokke. Denne typen gudstjenester er de fineste jeg vet! Etterpå var det kirkekaffe i bålgropa med kjeks og marshmallows.

.

IMG_20130616_123904

IMG_20130616_123833

IMG_20130616_123702

IMG_20130616_123542

IMG_20130616_123504

.

Da jeg kom hjem i formiddag, ringte de to barnebarna som bor i Trøndelag. De hadde også sovet i telt! Anna måtte ta med telefonen litt unna de voksne. For hun og jeg har en hemmelig plan!

.

Jeg klarte akkurat så vidt å ikke sovne før jeg skulle på besøk til min ludovenninne.

Men det blir nok en tidlig kveld.

I morgen skal jeg på tur med skolestarterne våre til Mortensnes. Det er alltid årets beste arbeidsdag!

.

Dagens dikt er kanskje ikke helt et dikt.

Det er mer en beskrivelse av en fireåring som har krøpet inn i soveposen sin en alt for sein kveld på speidertur.

.

Speidergutten min.

Ungen er trøtt og trygg og skitten.

Han har vært tøff og stor i dag.

Nå er han liten, myk og mild.

Og vil ha kos.

.

Og så en liten aftenbønn til barnebarna mine og til alle barn på jord. Denne sang vi på den lille speidergudstjenesten i dag også.

.

Jeg folder mine hender små i takk og bønn til deg

La alle barn i verden få det like godt som jeg

Vern alle med din sterke hånd mot fattigdom og død

Og hjelp små barn i alle land så ingen lider nød

La ingen krig og sult og sott få gjøre oss fortred

La alle leve trygt og godt i frihet og i fred

Torbjørn Egner

.

Og så må vi ha en fin sang helt til slutt. Denne er jeg glad i. Og mens jeg koser meg med denne stemmen som kanskje var den som virkelig vekket musikkelskeren i meg en gang på sekstitallet (dette opptaket er fra syttitallet en gang), skal jeg nyte en skvett hvitvin som står igjen fra forrige helg.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. bodilslilleblogg
    jun 17, 2013 @ 19:59:03

    Så koselig å lese om kafetur,og speidertur, barnebarn og speidere! Jeg har vært med i speiderbevegelsen i mange, mange år, og når jeg leste dette merket jeg av jeg savnet den litt:).

    Svar

Legg igjen en kommentar

