Kort rapport fra dagen i går. Om flyktningdagen, stor kunst, resturantbesøk, renovering, elvebåtpadlere med vernehjelm, fine gutter og en god bok.

I går ble markeringen av Flyktningdagen startet med arrangement på vårt nyopppussede forsamlingshus Vårbrudd. Der var det nydelig mat fra hele verden og det var musikk og mye annet å oppleve fra scenen. Jeg fikk bare med meg deler av arrangementet da jeg var med ungene fra barnehagen som skulle synge.

Jeg ble stolt og glad da jeg så at er stort billedteppe som ble laget at mange av byens barn sammen med meg under krabbefstivalen for halvannet år siden var tatt vare på og brukt som bakteppe på scenen. Den gangen ble det laget til en konsert i kirka. Bildet er laget på et kjempestort stoffstykke. Omriss av jordkloden og teksen Å, så vakkert, ble tapet på med gaffatape og så fikk ungene sprute på stoffarge. (Stoffet lå på plast og aviser i en stor hall, ellers egner denne teknikken seg best utendørs). Ved et bord hadd jeg lagt fram spennende stoff , papir, knapper , paljetter, plastøyne osv og der satt det barn og lagde hus, mennesker og dyr som til slutt ble festet på bildet med sikkerhetsnåler. Jeg valgte det framfor lim fordi det gjør det lettere å brette sammen og frakte bildet uten at ting faller av.

bilde.

På ettermiddagen hadde jeg med både guttene og støttekontaktdamen min på resturant. Det var veldig hyggelig. Ole Jakob spiste en svær baguette med masse godt i før han forflyttet seg til tante Mias bord der han fikk pizza og fikk være hovedperson en stund.

Ungene og jeg spaserte til byen. Lillebror fikk seg en blund og storebror og bestemor fikk snakket om mange ting.

.

IMG_20130620_170849

Det repareres og renoveres og forskjønnes i min lille by. Det er bra! Det er bare litt kronglete å finne fram når gater man vanligvis kan kjøre og gå i er sperret. Ole Jakob var på gråten da vi kom ned til byen via de fine, totalrenoverte Monumentbakken og så at et svært anleggsgjerde var satt opp mellom oss og Den Nye Lekebutikken: «Nå kan æ aldri, aldri kjøpe leker mer.»

Men til gjengjeld er det gravemaskiner og traktorgravere og asfaltmaskiner og dumpere og andre spennende ting å se på. Jeg satte meg inn i fagterminologien da barnehagen ble bygget ut og kan mer om anleggsmaskiner enn om vanlige biler.

Statens Hus der Fylkesmannnen holder til og politiet pleier å holde til, er det også omfattende arbeid i gang. I går la jeg plutselig merke til at statuen Elvebåtpadleren har fått vernehjelm på seg.

.

IMG_20130620_200828

IMG_20130620_201023.

Så var det legging og jeg fikk lov å lese en av favorittbøkene mine for Ole Jakob: Ruffen og Den Flyvende Hollender.

Det er en fantastisk bok som tar tak i noen av de virkelig store spørsmålene i livet: Tilgivelse, tapperhet, empati, døden… Mine barn elsket denne boka og det gjør Ole Jakob også. Det er en bok som skal leses med unget tett og trygt inntil seg. Og så må man ha tid til å snakke litt.

Etter høytlesingen sang jeg hele barnesangreportoaret mitt.

Storebror sovnet fort. Lillebror sovnet etter hvert. Han måtte bare telle tær først.

.

IMG_20130620_203141

IMG_20130620_205014

IMG_20130620_203338

IMG_20130620_202804

IMG_20130620_205841.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Wenke Wüsthoff Jortveit
    Jun 21, 2013 @ 21:17:16

    Så skjønne barnebarn du har 🙂

    Svar

  2. annebloggen
    Jun 21, 2013 @ 23:24:51

    Takk! Det synes jeg også. Barnebarn er en vidunderlig oppfinnelse!

    Svar

Legg igjen en kommentar

