Rolig dag.

venn n 1

.

Jeg er heldig. Jeg har venner som vil spise middag meg meg og gå på quiz med meg. Jeg har familie som har bruk for meg og barnebarn som fyller dagene mine med lykke. Jeg har en jobb der arbeidsdagene aldri blir kjedelige, men ofte lange. Jeg har speiderne mine og støttekontaktjobben min.

Men noen ganger, etter en litt i overkant innholdsrik uke, blir man rett og slett litt utladet.

Noen ganger trenger man å slappe av og roe ned.

Noen ganger er det godt med dager helt uten planer.

En sånn dag har jeg hatt i dag.

Jeg har lest, løst kryssord, hørt på musikk, sett dumme ting på tv, spilt ruzzle og unnet meg en ettermiddagslur.

Og konsumert en betydelig mengde kaffe.

Nå er det blitt kveld. Det er varmt ute og latter og glade stemmer fra nabohagen slipper inn gjennom den åpne verandadøra mi sammen med en og annen mygg.

Livet er fint.

.

I kveld passer definitivt denne.

.

Og dette:

Gleden

Den frostbrente gleden ved livet

søker deg ved vadestedene,
ved leirbålene, ved korsveiene,
alltid -

Selv i sorgens dager,
selv i motgangens bratte døgn

og våkenettenes martrende timer
søker gleden deg, kvidende
lik en trofast hund
som løp med blødende poter gjennom rimfrosten
og svømte mellom isflakene i strie elver

for å finne sin husbond.

Hans Børli

4 kommentarer (+add yours?)

  1. annegretekaspersen
    Jun 22, 2013 @ 18:17:41

    Herlig, jeg trengte også en sånn dag i dag. Fint dikt, ukjent for meg! (Ellers sitter jeg og funderer over din bruk av stikkord som «Gud» og «Peanuts» til dette innlegget….)

    Svar

  2. annebloggen
    Jun 22, 2013 @ 18:24:32

    peanuts var nok definitivt et lite feiltrykk her! jeg finner mange fine sitater i Charles M. Schulz` univers og derfor er «Peanuts» et av stikkordene på lista over mest brukte. Jeg kom nok borti det da jeg skulle trykke «platesamling». «Gud» er med fordi det ofte er på slike rolige kvelder jeg blir sikrere på at det finnes en større makt som holder en hånd over livet mitt 🙂

    Svar

  3. tantebe
    Jun 22, 2013 @ 22:33:29

    Hm..dette var fint å lese på vei til senga.
    Sove godt,og ha en fin dag imorgen
    🙂

    Svar

  4. annegretekaspersen
    Jun 23, 2013 @ 19:12:25

    Ja, jeg er også glad i Peanuts. Og Gud 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

