Lykken er?

juni2nn.

Vrarangerfjorden, sier Ole Jakob. Han er like glad i fjorden sin som jeg er. En stund (det er lenge siden bæstemor, det var da æ var to år!), trodde han at det var tante Mias fjord. Nå har han skjønt at Vrarangerfjorden er hans også. Og bestemor sin og alle sammen sin.

Han har noen få andre ordmisforståelser i behold også, som kaffefé og samtetidig.

Men dette skulle verken handle om fjorder eller søte ord. Det skulle handle om lykke.

Når man er fire år og står i solskinnet i på en strand ved sin egen fjord mens varme bølger leker rundt anklene, og mamma og bestemor og lillebror er med og deler opplevelsen, tror jeg at man er helt, helt lykkelig.

Når man blir eldre kommer ikke den følelsen av total lykke så lett lenger. Det er alltid noe å bekymre seg over. Små ting som papirbunker som vokser på skrivepulten, avløpsrør som lekker og plener som skulle vært klippet. Og store ting som unger man kjenner som har en utrygg framtid, sykdom i bekjentskapskretsen, venner som har det vanskelig, krig og terror, global oppvarming…

Men når man er voksen er lykke kanskje noe annet.

Noe som er dypere og mye mer sammensatt.

For meg er lykke uløselig knyttet til kjærlighet. Til folk jeg er glad i. Og i det ligger det at man må tørre å være åpen og sårbar og ha rom for både mørke og lyse tanker.

«Hold sinnet ditt mjukt», skriver hans Børli.

Jeg tror jeg er ganske myk. Sikkert altfor myk. Men jeg vil heller være det enn hard. Jeg vil heller oppleve en lykke med blå toner i enn å være tøff og usårlig.

Og jeg er ihvertfall flink til å ta vare på hverdagslykken

Sånt som å være sammen med en bekymringsfri fireåring på en strand ved verdens vakreste fjord.

.

Dagens dikt er til barnebarna mine og alle andre barn.

.

Listen to the mustn’ts, child.

Listen to the don’ts.

Listen to the shouldn’ts, the impossibles, the won’ts.

Listen to the never haves,

then listen close to me…

Anything can happen, child.

Anything can be.

Shel Silverstein

,

fly away n.

Sangen handler ikke akkurat om Varangerfjorden, men den er et mykt minne fra min tidlige ungdom.

Legg igjen en kommentar

