Skrift i sand. Og om to fine gutter og en rød sofa.

a2 n,

En myk, varm gutt

risser navnet sitt

i myk, varm sand.

Bokstavene er flyktige.

Minnet konserveres godt

i et mykt, varmt bestemorsinn.

.

Rett før Ole Jakob skulle legge seg i kveld, flyttet han seg helt inntil meg. Vi hadde lest et ganske skummelt kapittel fra Narnia– boka og spist hver vår Skyr.  Lillebror hadde sovnet og vi hadde det fint sammen.

«Æ liker dæ godt, bæstemor», sa han.

Det er veldig gjensidig, lille venn. Veldig!

Jeg liker bildet av Ole Jakob som skriver i sanda. Mest fordi det er et fint minne fra en fin dag, men også fordi det får meg til å tenke på at han er er liten gutt med hele livet foran seg. Og med mange muligheter til å prøve og feile og finne ut av ting. Bokstavene hans er ikke helt perfekte. Men de er hans egne og ser akkurat sånn ut som han ville ha dem den dagen. Når floa har visket dem bort, kan han lage nye. Hvis han har lyst.

I natt sover guttene hos meg. Jeg har fått meg ny sofa og trengte masse hjelp til ommøblering og kjøring og bæring og montering. Til gjengjeld skal guttenes mamma og pappa ha kvelden for seg selv i kveld. Det er sikkert godt av og til.

«Pappa er råsterk», sa jeg da min svigersønn hadde fått buksert IKEA- sofaen opp i tilhengeren. «Nei, bæstemor«, sa Ole Jakob rolig. «Han er bare helt vanlig sterk». Det er kanskje sant. Min svigersønn er økonom og ikke bodybuilder, men han er i hvert fall veldig mye sterkere enn meg! Jeg gjorde et lite forsøk på å hjelpe til med løftingen og det kjennes på ryggen nå.

Men jeg er ganske flink til å legge unger. Lillebror sovnet før storebror i kveld og det skjer ikke så ofte. Alvin liker at bestemor og storebror sitter i den store senga og synger for han. Vi sang sangen om onkels bil mange ganger. Ole Jakob lurte på om det er sant at onkel Magnus har en kanarigul bil og hva kanarigul egentlig er. Alvin lo og sang tut tut.

Så sang vi om de to kattene som klatrer opp og ned fra bordet: Kvirrevirrevirrevirre vitt bom bom.»Det var en vanskelig sang», sa Ole Jakob. «Den e for vanskelig for mæ. Husk at æ mye mindre enn dæ og ikke har gått på skolen enda».

.

Nå har begge for lengst sovnet og jeg koser meg i den fine, nye sofaen min. Det var Ole Jakob som en gang for lenge siden sa at han syntes jeg trengte en rød sofa. Det hadde han helt rett i! Men han var ikke helt imponert over den jeg hadde valgt. «Æ mente jo en sånn kantsofa«.

Men det er ikke så god plass til kantsofaer og hjørnesofaer i huset mitt. «Jeg kan heller kjøpe en stol til, foreslo jeg.»Ja, sa han». Det er lurt. «Og så kan du kjøpe en ekstra en for sikkerhets skyld og enda en for helt sikkerhets skyld og enda, enda en for helt ekte, skikkelig sikkerhets skyld.»

Vi får se, vi får se. Jeg har som oftest ikke mange gjester. I morgen får jeg en. En jeg setter veldig stor pris på!

Sånn ser det nye vidunderet ut:

.

a6 n.

Sofaen heter Arild og kommer altså fra IKEA. Den er enkel og passer inn sammen med alle mine bøker og bruktfunn. Og så har den den store fordelen at man får moppen og støvsugeren innunder den! Det gjør ting enklere for en ikke helt perfekt husmor med dårlig rygg.

.

a1nSkitten unge tilbake fra tur.

a3n

a5nBarnehageunger.

Legg igjen en kommentar

