Sommer! Om varme, byturer, speidere, plenklipping, barnebarn, behovet for hagemøbler og ventet regn.

juni hage nn.

I forestillingen «Den Fordømte Nordlendingen», sa Arthur Arntzen noe sånt som som at vi ikke trenger hagemøbler her nordpå. Sommeren er så kort at vi bare setter oss på sparken.

Ikke denne sommeren. Den varer og varer. I dag har det vært 25 varmegrader og sol fra skyfri himmel. Å servere meg en slik sommer er som å kaste perler for svin. Jeg blir varm og klam og slapp og begynner å glede meg til vinteren. Det var ikke dette jeg flyttet nordover for!

Heldigvis har jeg hatt guttene til å kvikke meg opp i dag. Jeg har til og med begynt på plenen. Hvis min mors munnhell om at godt påbegynt er halvt fullendt stemmer, er jeg definitivt halvveis.

Hvis ikke har jeg altså begynt…

.

Alvin fikk være med på bytur i dag mens storebror hadde besøk. Han syntes ikke det var for varmt. Han spiste rundstykke på kafé og red på reinsdyret på torget. «Mere, mere bæ! Nei fædi opp bæ!» Bestemor forsto at han ville se mere på det store bæ-dyret og at han ikke var ferdig med å være oppå det, så vi måtte være på torget ganske lenge. Før vi dro hjem, hjalp han meg å handle. Han har lært av storebror og forsynte seg med bananer, tomat, yoghurt og smoothie. Ellers var han generelt i perlehumør og hilste på alle vi møtte.

Det er hyggelig å være på lørdagshandel i sin egen lille by og møte speiderungdommer som tar seg tid til å komme og prate med en liten gutt og en gammel speiderleder, gamle kollegaer, butikkbetjening som skjønner hva man er ute etter, og kvinnelige motorsykkelturister sørfra som trenger noen til å knipse bilder utenfor det lokale bakeriet.

Så hyggelig at man overlever i varmen!

I ettermiddag har Alvin vært hjemme hos mamma og pappa mens storebror ble med til Annehuset. Han oppmuntret meg mens jeg klippet gress og så slappet vi av litt på plattingen før vi fant ro og skygge inne. Han fikk være lenge oppe i kveld for å se på Peter Pan (den gode, gamle versjonen fra 1953). Han liker Jake og SjørøverneDisney Junior og levde seg fort inn i filmen selv om den var litte grann skummel. Akkurat så skummel at det var fint å sitte tett inntil bestemor.

Nå er klokka over ti. Det er fremdeles over tyve grader ute. Men det er meldt regn og jeg planlegger å gå ut og la regnet avkjøle meg.

Hvis det ikke bare er tomme løfter, da!

.

varmeVarm gutt på kafé.

varm dag 2 nBæææææ!?

IMG_20130629_134106Tomater må man alltid ha i huset.

varm dag3 nOg bananer.

varm dag1nSommergutt.

peter pan nPeter Pan- flmen er bitte litt skummel.

Legg igjen en kommentar

