Om unger og fysisk fostring og romferder.

ojIMG_20130710_164531.

Jeg har ferie, men dagene mine er -om mulig- enda mere preget av unger enn de vanligvis er.

Det er veldig, veldig hyggelig. Men jeg er vant med å være mye alene i Annehuset mitt med bøkene mine, musikken min og tankene mine og jeg må innrømme at det er litt deilig at de to guttene som skal overnatte i natt har sovnet nå. De har hatt en aktiv dag og jeg trodde de skulle slokne før hodet nådde hodeputa. Men de er blitt gode kompiser og hadde veldig mye de skulle snakke om og leke og flire av før de kunne sove.

Ole Jakob har gått og løpt godt over en mil i dag og han inntok kveldsmaten liggende i en lenestol med beina rett opp. «Æ e så sliten bæstemor! Kan æ få litt mere mat?»

I Ole Jakobs barnehage er det sommersportsuke denne uka og i dag var det friidrett. Ole Jakob tok umiddelbart poenget med løpebanen og løp fire og en halv runde med en liten pust i bakken mellom rundene. Etterpå løp han sekstimeter og hoppet lengde og kastet liten ball. Feriegjesten deltok med stor iver han også.

Det fylte meg med glede å se den lille gutten med vind i håret på den andre siden av banen. Han løp fordi han hadde lyst til å løpe og var stolt av seg selv etterpå.

Jeg håper idrettsarrangementer vil fortsette å gi så mye glede som dette svært uhøytidlige første møtet med en idrettsbane. Ole Jakob går på træning i åpen hall der alle kan gjøre det de har lyst til og han er med når barnas turlag arrangerer turer. Han elsker det!

Jeg hatet alle idrettsarrangementer (og de fleste gymtimer). Jeg var en kløne og en klodrian og kunne verken løpe fort, hoppe høyt eller kaste langt. De årlige friidrettsstevnene som alle måtte delta på var et mareritt. Det eneste jeg hadde igjen etter disse dagene var total nederlagsfølelse. Man skulle nemlig oppnå visse krav for å få et merke. Disse kravene var langt utenfor min rekkevidde uansett hvor mye jeg øvde og trente og sammen med de spreke og flinke følte jeg meg fullstendig verdiløs. Jeg var flink til å svømme, jeg gikk sannsynligvis lengre og tyngre turer i skog og mark enn mange av de andre og jeg klarte distansemerket i gull på ski flere vintre på rad, men det var til liten trøst når man sto der på idrettsbanen med den dumme ballen.

Jeg håper det ikke er slik lenger. Jeg håper at skolen legger opp til at det skal være morsomt for alle å bevege seg. Jeg håper at kroppsøving i skolen er blitt noe som skal fremme både fysisk og psykisk helse hos ungene.

.

øya33I mål etter fjerde runde!

øya9960 meter!

øya999Lengde!

øya9Og en velfortjent pust i bakken.

Jeg hadde lovet guttene et lite kafebesøk etter idrettsdagen. De skravlet og var blide. Jeg drakk kaffe og var blid i stillhet.

øya8

øya7

Og så brukte vi resten av dagen på den typen fysisk aktivitet som jeg forstår meg på og alltid har likt. Vi spaserte over på Øya der det finnes gress, stier, steiner og berg, massevis av kråkeboller og krøkebær å plukke, den spennende luftskipsmasta og en fin gapahuk der man kan dele en kurv jordbær.

At ungene også hadde vært på tur med romskipet sitt til superheltlandet som ligger over verdensrommet, fikk jeg ikke med meg før ved middagen. Jeg må ha snudd ryggen til et lite øyeblikk.

-‘

øya1

øya2

øya3

øya4

øya5

øya6

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Lammelåret
    jul 10, 2013 @ 19:35:03

    Kjenner igjen det du skriver fra gymtimene. Jeg synes det burde vært stort fokus på glede ved bevegelse og ikke så mye på prestasjoner og resultater, men det er det ennå etter hva jeg skjønner.

    Å se på unger som løper og klatrer og gleder seg over å bruke kroppen er veldig fint, vi må ta vare på det!

    Ønsker deg en fortsatt god sommer!

    Svar

  2. annebloggen
    jul 11, 2013 @ 09:44:16

    Tusen takk:-) God sommer til deg også!

    Svar

Legg igjen en kommentar

