Lat søndag.

goethe noter juni

,

There is no pleasure in having nothing to do;

the fun is having lots to do and not doing it.

Andrew Jackson

Lillebror og storebror ser på Handy Manny. To av oss er fremdeles i pysj. Vi var tidlig oppe, men ungene brukte lang tid på frokosten. Bestemor lager god frokost med grovbrød med leverpostei, blåbær, melon, eple, små tomater og yoghurt.

For en stund siden sa Ole Jakob: «Bæstemor, kan æ vær så snill å gå ut?» «Jada», svarte jeg, «men hva må du gjøre da?» «Kle på meg? Bæstemor kan æ vær så snill å ikke gå ut?»

Så de har lekt inne i stedet. Med lego og antikke symaskiner og lekemat og gamle gyngehester. Og sett litt på barne-tv innimellom.

Jeg tror det er sunt og viktig for både små gutter og gamle bestemødre å ha noen sånne dager da absolutt ingen ting haster og man kan gjøre akkurat det man har lyst til og beholde pysjen på hvis man vil.

.

Det jeg har aller mest lyst til akkurat nå er å løse kryssord og drikke kaffe.

.

Og så må vi ha et dikt og en sang. Men først må jeg ta med et gullkorn til fra storebror. For et par uker siden satt han på do brølte «feeeerdig!!!» av sine lungers fulle kraft. Jeg ilte til. «Bæstemor», sa han glad. «Hørte du at æ ikke trenger å rope lenger? For nå er jo stemmen min blitt så sterk.»

.

Den annsame

Han har ikkje stund til å stogge
og ikkje tid til å sjå.
Menneske som han møter,
dei ansar han aldri på.

Mangt har han rekkje over.

Det gjeld um å fara fort.
Mykje var det å gjera.
Det auka dess meir han fekk gjort.

Så lid det til endes med dagen.
Han står der, studd over stav

og spør: Kva har livet gjeve
og kvar er det vorte av?


Slik jaga han gjennom livet
utan å få det fatt.
Ei glede sprang etter på vegen
men nådde han aldri att.

Jan-Magnus Bruheim

.

Legg igjen en kommentar

