Om jobben min og om høsten. Og et bilde, et dikt og en sang.

IMG_20130718_163557Trollskog.

Livet vender tilbake etter lauvmakkangrepet.

.

Det har vært en fin helg og jeg prøver å få den til å vare litt lenger.

Det blir en hektisk uke på jobb i neste uke. Å være styrer i barnehage er aldri kjedelig. I neste uke skal jeg administrere både rundvask, skattejakter og vaktlister. Og så skulle jeg ha planlagt planleggingsdagen, skrevet ut og sjekket lister over barnegruppene, ryddet kontoret, etterlyst de ergonomiske krakkene, bestilt nye refleksvester og skrevet regnskapsrapport. Jeg har ferie til gode, men uke 30 er definitivt ikke tiden for å ta ut feriedager.

Noen ganger tenker jeg på andre yrker. På å ha en jobb der man kan gå hjem om ettermiddagen og være ferdig! Konduktør for eksempel, ellet togvert som det kalles nå til dags. Det ser hyggelig ut. Det er bare ikke så mange tog i Vadsø. Da jeg var barn, tenkte litt på å bli arkeolog. Men nå er jeg for gammel til å begynne på en ny, lang utdanning. Og jeg tror ikke jeg har rygg til å sitte krumbøyd over potteskår og beinrester og gamle beltespenner. Bibliotek hadde også vært en fin arbeidsplass. Jeg elsker bøker. Det er bare det at jeg ikke er noen systematiker. Å bli forfatter hadde virkelig vært oppfyllelsen av en drøm, men da faller hele utgangspunktet (som skulle være å gå hjem fra jobb og være ferdig) bort.

Jeg får nok fortsette med den jobben jeg har. Det er en fin og givende jobb.

Og en svært, svært viktig en!

Jeg skal komme meg litt ekstra tidlig på jobb i morgen sånn at jeg rekker å ta meg en kopp kaffe og tegne et skattekart før jeg skrur på pc-en, åpner fakturabehandling og ringer økonomiavdelingen for å finne ut hvilken art det nye  datautstyret egentlig skal føres på. Når jeg er ferdig med å anvise alle regningene, skal jeg snike med meg skattekartet ut og tråkke det ned i søla, krølle det og brenne det i kantene før jeg gjemmer det på et lurt sted der noen er nødt til å finne det.

Og skal jeg planlegge planleggingsdagen, skrive ut og sjekke lister over barnegruppene, rydde kontoret, etterlyse de ergonomiske krakkene, bestille nye refleksvester og skrive regnskapsrapport.

Hvis jeg rekker det.

Hvis ikke har jeg resten av uke 30…

.

Det er uke 29 en liten stund til. Akkurat lenge nok til et dikt og en sang.

Diktet er et av mine egne. Jeg venter på høsten!

.

Snart høst

Seinsommervinden luller bjørkene mine i søvn

mens jeg våker

og undres

og venter

på høsten.

Høstvinden er av et annet slag

den bråker og river,

tar tak og gjør jobben sin.

Med høstvinden kommer svarene

og roen.

.

Nattasangen er en av de vakreste jeg vet uansett årstid eller tid på døgnet. Ikke all god musikk ble laget på syttitallet.

Legg igjen en kommentar

