Om en glad og trist dag. Og om flipperspill, hestesko og en vemodig nattasang.

første ma1,

Det er godt at det er flere arbeidsdager i uke 30. Denne gikk med til å administrere skattejakter og rundvask.

Ettermiddagen har jeg tilbragt med en av dem jeg aller helst vil tilbringe en ettermiddag med. Han spurte allerede i morges om det kanskje passet at han kom. Det passet veldig godt. Med et skravlete barnebarn i huset blir det lite tid til til stillhet og ettertanke. Men nå, når han sover og jeg sitter her og kjenner i hver eneste fiber i kroppen hvor heldig jeg er, kommer de blå tankene likevel på denne dagen.

Det er to år nå siden den umulige dagen som endret alt. Livet går videre for alle oss som ikke mistet noen av våre aller nærmeste. Men jeg vet ikke om dette såret noen gang kan leges helt for noen av oss.

«Kan man skyte sjørøvere?» Spurte Ole Jakob før han sovnet. «Nei», sa jeg. «Man kan ikke skyte noen mennesker. Uansett hvor slemme de er.» «Man kan egentlig bare skyte gamle ødelagte leker», sa han da og lo litt. «Og dyr, men det er bare hvis man skal spise dem. Og så kan man jo skyte med vannpistol, for da blir ikke folkan død. Da blir de bare våt. Skal æ sprute på dæ når du blir med til syden bæstemor?» «Det kan du, sa jeg». Og så snakket vi mye om syden og om at han vant i memory og om de små babyene vi hadde sett bli født på tv. Han blir myk og tynn i stemmen når han ser babyer. Barnefødsler er kanskje ikke barne-tv, men programmet sto på da han kom for å få en ekstra nattakos etter et nødvendig toalettbesøk og så lot jeg han se. Han syntes det var veldig fint og lurte på om pappaen hans også hadde grått da han ble født. (Det gjorde nemlig pappaene i tv-programmet.)

Jeg hadde ikke lyst til å snakke om skyting. Jeg har ikke lyst til at Ole Jakob skal vite hva det er å skyte i det hele tatt. Jeg skulle ønske vannpistoler ikke trengte å være pistoler.

I barnehagen har jeg ansvar for mange lettpåvirkelige små mennesker. Mange barn synes det er morsomt å leke skyteleker. Det gjorde vi da jeg var lita også: «Pang, pang, du er død!» Og så måtte man telle til ti før man ble levende og kunne  være med i leken igjen. Men det var så mye mer uskyldig den gangen. Den eneste skytingen vi kjente til var den i Cowboyfilmer på tv og vi visste godt at det ikke var på ordentlig. Hjemme hos oss var lekevåpen bannlyst. Min bror fikk ikke ha kruttlappistoler sånn som de andre guttene og vi fikk aldri leke at vi siktet på noen med noe som helst så lenge min far så på.

Nå vet jeg ikke hvordan man best kan forholde seg til dette. Lekevåpen er ikke lov i barnehagen heller, men unger lager seg raskt pistoler av lego og pinner. Jeg prøver instinktivt å stoppe all slik lek, eller eventuelt å sende dem på jakt etter elg eller ryper. Men jeg vet ikke om det er riktig eller om foreldrene vil være enige. Gutter har alltid lekt på den måten, sier noen.

Men det finnes vel andre ting å leke?

,

I dag har Ole Jakob hjulpet meg med å spikre opp en hestesko utenfor døra. En hestesko for hell og lykke. Vi fant den på Det Hvite Hus for ti kroner. Han mente vi skulle legge igjen ute hammeren sånn at folk kan bruke den til å banke på hesteskoen med når de kommer på besøk. Da hører han det godt og kan løpe i full fart ut for å se om det er mamma eller pappa eller lillebror.

.

hh2

hh5.

Kveldens nattasang er Ole Jakobs nye favoritt. Jeg sang den for lillebror for en stund siden fordi storebror ville jeg skulle synge på et annet språk. Jeg har kunnet den utenat siden den gangen den sto i skolens visebok fra 1973 og jeg har flere plater med Donovan fra den tiden.

Jeg spilte denne versjonen for Ole Jakob i kveld og han fikk tårer i øynene. «Det er den du sang for lillebror!» Og da jeg la han, ba han om den sangen som den mannen sang.

Vi måtte forresten lete opp en annen gammel perle på YouTube også. På Det Hvite Hus fant vi nemlig ikke bare en hestesko og andre fine småsaker, men et gammelt flipperspill også. Ole Jakob var nysgjerrig og jeg prøvde å forklare, for spillet er ikke i drift. Flipperspill er en del av min ungdom og jeg hadde lyst til at han skulle se det for seg! Jeg fant ut at dette kunne være en enkel  og morsom måte å forklare det på. Det syntes gutten også.

.

Her er noen andre funn fra bruktbutikken. Ikke alt fra i dag.

.hh4Biografi om Ernest Hemingway skrevet av hans bror rett etter hans død i 1961. Kr 10,-.

hh3Del av kasse med Freia Selskapschokolade og stor boks. Kanskje en kjeksboks? kr 65,- og kr 85,-

hh1Blomstrete fat og fløtesett fra Figgjo og fat fra Stavangerflint.

Legg igjen en kommentar

