Om varme, trylling, barne-tv, framtidsplaner, gruk og roser. Og en fin sang.

turn your face to the sun1.

Det er varmt! Jeg liker ikke varme. Jeg kan kanskje ha nevnt det før. Et par ganger eller noe sånt…

Jeg kan kanskje ha lovet meg selv og omverdenen å slutte å klage også.

Men JEG HATER VARME!!!!

Sånn. Nå føles det litt bedre.

.

Og det er travle dager på jobb. Fine, innholdsrike og hektiske dager.

Dermed er jeg litt sliten og ikke motivert for husarbeid og hagearbeid og denslags fornuftige sysler. Det er egentlig ganske behagelig å slappe av på sofaen. Det er en liten bris ute nå og jeg har åpnet verandadøra. Stuetemperaturen en nesten levelig.

I dag ble jeg vekket klokka fem av en liten gutt som gråt og hadde vondt. Vi fant etter hvert årsaken til smerten og dermed også løsningen. Etterpå var han veldig blid. Og veldig våken. Jeg ville sove, han ville leke trylleleken: «Hokus, pokous, filiokus, hånda di er en lampe!» «Nå vil jeg faktisk sove litt», sa jeg etter tyve minutter med trylling. Hånda mi hadde vært en vegg og et bilde og mye annet rart og før klokka halv seks om morgenen er det ganske krevende å skulle tenke ut hvordan man skal få hånda si til å bli til en duk. Jeg snudde meg over på siden og lukket øynene. «Hokus, pokus, filiokus, du er et våkent menneske!», sa han da.

Klokka seks våkner Disneyfigurene på Disney Junior. De går og legger seg klokka sju og så ligger de og snorker hele natta igjennom. Fire på seks fulgte jeg Ole Jakob inn på stua og skrudde på tv-en. Vi ventet til Jake og Handy Manny og alle de andre var ute av senga og så avtalte vi at jeg skulle gå og hvile meg litt og at han skulle vekke meg etter en episode med zebraen Zou. «Jada, det skal æ» sa han.

Halv åtte våknet jeg. Da var jeg uthvilt og han var lykkelig overforet på barne-tv. «Unnskyld, æ har drukket opp all juicen, sa han». «Du skulle jo vekke meg etter Zou!» sa jeg. «Oi, det glemte æ», sa han. «Eller æ tror egentlig ikke æ hørte at du sa det. Det e ikke sikkert du sa det så veldig høyt.»

Jeg følte meg ikke akkurat som verdens flinkeste bestemor akkurat da, men det er nok bare bra at det glipper litt for oss voknse av og til så ungene får frihet til å se for mye på barne-tv og drikke for mye juice.  Jeg kompenserte med å lage en spennende og sunn matpakke og så skynte vi oss av gårde.

Han hadde med løpesykkelen sin og da går det unna!

.

Ole Jakob vil bli politi når han blir voksen. Eller sånn som papa som jobber med penger og på Røde Kors. Eller sånn som mamma som hjelper folk. Eller så vil han jobbe i verdensrommet eller i butikk.

Når man er liten og har livet forsn seg, er mulighetene mange. Man kan jo bli kokk og landslagsspiller?

.

kokk.

Eller kunstner?

.

kunstner.

Selv drømmer jeg om å bli arkeolog eller konduktør. Eller å jobbe i bruktbutikken eller på speidernes forbundskontor med å lage aktivitetsprogram for speiderne. Eller å bli forfatter.

Mine muligheter er nok litt mer begrensede og når alt kommer til alt, trives jeg med den jobben jeg har. Men det er jo lov å drømme…

.

Gartner drømmer jeg ikke om å bli. Hagen min ser ikke ut som noen ukebladhage i år. Men nyperosene er fine!

.

roser3

roser2

roser.

Ganske stygge blomster kan også være fine:

.

kunst

.

Vi tar et dikt i dag også. Et ganske lite et.

,

Husk at smile
før du sover.
Så går dagens
surhed over.

Piet Hein

.

Og en fin, gammel sang.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. mette
    Aug 01, 2013 @ 07:47:19

    Du er verdens beste bestemor…..-det er jeg helt sikker på. Kos deg i dag 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

