Fin dag!

goethe noter 12.

I dag har jeg fått en stor dose av alt dette!

Jeg startet formiddagen i atelieret der det fremdeles hang seksti bilder. Tredve av dem hadde små røde prikker ved siden av seg og mange ble hentet i løpet av dagen. Det er morsomt at folk liker bildene våre. Alle vi ni som stilte ut har solgt bilder og vi har fått mye ros. Det gir inspirasjon til videre arbeid og jeg gleder meg til mange malekvelder utover høsten. En av damene i gruppa vår spiller saksofon også og dagens først musikkopplevelse, ble en minikonsert med henne og fire andre saksofonister midt mellom bildene i atelieret vårt. Det var ikke noe stort publikum til stede, det har vi uansett ikke plass til, men vi femten som var der fikk en flott musikkopplevelse.

På torget har det vært konserter på scenen i hele dag. Mange ulike band har opptrådt og jeg klarte å få med meg de to bandene jeg hadde mest lyst til å oppleve. I en liten pause fra gallerivakta rakk jeg å høre to låter fra Ebenezer and the Liberators. Dette er et lokalt band som jeg har hatt gleden av å høre mange ganger. Ebenezer ansatt som kirketjener i kirka vår, driver multikulturbutikk og -resturant sammen med kona si og er altså musiker på et høyt nivå.

Seinere på dagen rakk jeg akkurat å oppleve det bandet jeg hadde gledet meg aller mest til å høre, nemlig Trendsettarklubben. Dette ble -uten forkleinelse for de andre musikerne jeg har hørt i dag- den beste musikkopplevelsen for meg. Jeg fikk til og med en svett klem fra scenen og vet ikke helt om jeg kan vaske ansiktet på den siden på noen dager. Bandet består av gutter jeg har kjent siden de var små. En av dem er tidligere speider og en av dem som har tilbragt mange kvelder hjemme hos meg med spill og prat. Vi har vært på hytteturer og speiderleirer sammen og det har vært fint å følge med på den musikalske utviklingen hans. Men som band hadde jeg aldri hørt dem live. Nå har de -som vadsøungdommer flest- forlengst flyttet sørover.  Jeg tror nok ikke det er noe jeg kan påta meg æren for, men speidergruppa vår har fostret mange flinke musikere! Vi har en representant i dette unge jazzbandet også. De spilte også på torget i dag. Men jeg kunne ikke få med meg alt.

Jeg rakk en kvikk matbit før konsert i kirka med Ivar Thomassen som blant annet framførte denne. Det var en fin konsert med noen sanger som er veldig kjent blant folk her nord og noen som var nye for meg.

Så løp jeg på vonde jålesko ned til byen igjen for handle inn til fint besøk. En kjær, gammel venn som  har flyttet sørover og som jeg ser altfor sjelden, kom på kaffe og guttene kom for å overnatte. Min datter har også festivalbesøk og da kan det være godt med en rolig morgen.

En annen god venninne sørpå sendte melding for å høre om det passet med en telefonprat og det gjorde det. Nesten i hvert fall. Jeg hadde tatt sjansen på å legge begge guttene i min seng. De kom seg seint i seng og jeg regnet med at de skulle slukne fort. Men midt i telefonsamtalen hørte jeg et dunk. Lillebror hadde havnet på gulvet sammen med dyna. Han så fortumlet ut og jeg tok han med meg på stua der han raskt sovnet i armen min mens jeg snakket i telefon. Det var ikke helt i henhold til leggeforskriftene, men det var veldig, veldig koselig!

Nå er jeg akkurat passe sliten og veldig full av inntrykk.

Jeg har kokt meg mere kaffe og funnet fram dagens Rolf Hansen-kryssord. I morgen har jeg bare fri og skal kose meg med guttene. Min ludovenninne er på sydentur, så hele dagen er vår.

Legg igjen en kommentar

